Musikskole. Sammenspil på Gentofte Musikskole 1998. De danske musikskoler har udviklet sig til betydningsfulde kulturelle institutioner i lokalsamfundet, præget af såvel indad- som udadrettede aktiviteter. Det tilstræbes bl.a., at eleverne deltager i sammenspil allerede fra den første dag, således at personlig dygtiggørelse og deltagelse i fællesaktiviteter gensidigt styrker hinanden.

.

Musikskole, institution, der tilbyder undervisning i musik til især børn og unge. Musikskolerne har til formål gennem udvikling af elevernes musikalske evner at skabe forudsætninger for en livslang, aktiv deltagelse i musiklivet som udøvere og lyttere.

Den første danske musikskole, Københavns Folkemusikskole, blev oprettet i 1931 efter tysk forbillede. I dag har langt de fleste af landets kommuner oprettet musikskoler, hvor ca. 100.000 elever modtager musikundervisning i deres fritid. De fleste musikskoler er enten kommunale, ca. 70%, eller selvejende institutioner, 26%. Musikskolernes drift finansieres gennem elevbetaling og tilskud fra kommunerne og Statens Musikråd. Rådets Vejledende retningslinjer for musikskoleundervisning (1991) fastslår, at musikskolerne skal tilbyde undervisning til børn og unge indtil 25 år, at undervisningstilbuddet skal være bredt og omfatte alle instrumentgrupper inden for klassisk og rytmisk musik, samt at lærere og ledere principielt skal være professionelt uddannede, i almindelighed med en musiklærereksamen fra et af landets seks danske konservatorier.

I 12 amter og i Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune er der oprettet Musikalske Grundkurser, dvs. treårige overbygningsuddannelser, der bl.a. forbereder til musikkonservatoriernes optagelsesprøver.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig