Sponsorering, (afledn. af lat. sponsor 'kautionist', af spondere 'garantere'), en persons, virksomheds eller anden organisations støtte i form af penge eller gaver til personer, foreninger, klubber, arrangementer o.l., som ydes under forudsætning af, at sponsoren får sit navn eller logo vist eller nævnt i forbindelse med de pågældendes aktiviteter. Eksempler på sponsorstøtte er økonomiske tilskud til idrætsfolk og klubber mod til gengæld at få firmalogo anbragt på spilletrøjer eller udstyr, tilskud til produktion af tv-programmer mod at få vist firmanavn i forbindelse med udsendelse af programmet og støtte til teaterforestillinger mod at få trykt firmanavn på plakater og programmer.

Formålet med sponsorering er at skabe et godt og positivt image for sponsoren; på den måde ligner det andre reklameaktiviteter. Sponsorering antages imidlertid at virke indirekte gennem afsmitning fra den (positive) oplevelse af sponsorerede aktiviteter til sponsoren bag. Det vil ofte være afgørende for virkningen af sponsoratet, at der i publikums øjne er en naturlig sammenhæng mellem den sponsorerede aktivitet og den sponsorerende virksomheds kerneydelser.

Sponsorering i tv

Et program kan helt eller delvis finansieres af sponsorer. Rent juridisk er sponsorering i Danmark adskilt fra reklame. En sponsor kan få sit navn og logo placeret før og efter et program, eller sponsorens produkt kan benyttes som gevinst i fx et quizprogram. I lande, hvor såkaldt barter 'bytte' er tilladt, kan sponsoren sikre sig reklametid i programmet. I USA i 1950'erne producerede sponsorer direkte programmer med indlagte reklamer og betalte tv-selskaber for at vise dem, fx The Colgate Comedy Hour (1950-55); denne praksis er i dag ophørt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig