• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Johann Friedrich Herbart

Oprindelig forfatter CGlen Seneste forfatter Redaktionen

Johann Friedrich Herbart, 1776-1841, tysk filosof og pædagog, af eftertiden betegnet som grundlæggeren af pædagogik som videnskab, professor i filosofi og pædagogik fra 1805 i Göttingen, fra 1809 i Königsberg og fra 1833 atter i Göttingen.

Centralt i Herbarts pædagogik står dels hans teori om opdragende undervisning, der går ud på, at enhver undervisning indeholder opdragelse og enhver opdragelse undervisning, dels teorien om de fire formaltrin, hvorefter undervisningsforløb bør tilrettelægges med klarhed, association, system og metode, således at ethvert nyt emne forberedes, forklares, forbindes med elevens tidligere viden og anvendes.

Blandt Herbarts betydeligste værker kan nævnes hans pædagogiske hovedværk Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet (1806) og Umriß pädagogischer Vorlesungen (1835, da. oversættelse 1980).

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Christian Glenstrup: Johann Friedrich Herbart i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 23. september 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=90740



    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Johann Friedrich Herbart
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik