• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

GN Store Nord

Oprindelige forfattere Lange og VAn Seneste forfatter Redaktionen

GN Store Nord, dansk kommunikationskoncern, stiftet i 1869 som Det Store Nordiske Telegraf-Selskab af erhvervsmanden C.F. Tietgen ved en fusion af Det Dansk-Norsk-Engelske Telegraf-Selskab, Det Dansk-Russiske Telegraf-Selskab og Det Norsk-Britiske Undersøiske Telegrafkompagni, alle stiftet i 1868.

Nettet af telegrafkabler mellem Storbritannien, Norge, Danmark, Sverige, Finland og Rusland blev i 1870-71 via den russiske telegraflinje udbygget med kabler i Østasien fra Vladivostok over Nagasaki til Shanghai og Hongkong. I 1873 åbnedes en direkte linje mellem Esbjerg og Calais i Frankrig.

GN er en forkortelse for Great Nordic.

Som det første danske multinationale selskab og med en aktiekapital på 27 mio. kr. havde Store Nordiske dermed etableret dels den politisk, militært og kommercielt vigtige telegrafforbindelse fra det neutrale Skandinavien til stormagterne Storbritannien og Frankrig, dels en forbindelse fra Vestmagterne til Rusland uden om de tyske landlinjer og videre til Østasien.

Annonce

Strategien var en bevidst udnyttelse af Danmarks beliggenhed og dets status som politisk ufarlig småstat. Selskabet fremstod som rent dansk, selvom der i perioder var britisk og fransk kapital investeret. Danmarks og selskabets neutralitet var også baggrunden for selskabets senere aktivitet i Rusland og Sovjetunionen, Kina og Japan trods politiske omvæltninger.

Store Nordiskes aktiviteter afspejlede nok så meget diplomati som forretning, men de var profitable frem til 2. Verdenskrig, trods den strategiske fejlvurdering der blev begået ved ikke at satse på den trådløse telegraf efter Guglieomo Marconis opfindelse 1895 og den hjemlige teknologiske ekspertise hos fysikerne Valdemar Poulsen og P.O. Pedersen.

Teknologisk var selskabet sakket bagud i 1945 og gik derfor ind i industriproduktion af alt fra cigarer og elbatterier til byggematerialer og radiotelefoner. Samtidig satte nationaliseringer og statsovertagelse af den internationale telekommunikation stadig snævrere grænser for Store Nordiske, der i 1969 var det eneste tilbageværende private telegrafselskab i Europa. 1962-90 var selskabet med til at drive søkablet Scotice-Icecan (telefonkabel) mellem Skotland og Newfoundland via Færøerne, Island og Grønland.

Med satellitternes fremkomst syntes kablernes tid at være forbi. Ved en større reorganisering i 1986 blev selskabet til GN Store Nord for at indstille sig på en fremtid som ren industrikoncern. Fremkomsten af fiberoptiske kabler og den digitalteknologiske udvikling samt reformer i Sovjetunionen betød dog, at selskabet efter forhandlinger med Mikhail Gorbatjov-administrationen i 1988 kunne fortsætte og udbygge sine aktiviteter i Rusland og Østasien.

Koncernen udviklede sig i 1990'erne til et industrikonglomerat med syv forskellige aktivitetsområder uden klar indbyrdes sammenhæng. Det blev i slutningen af 1990'erne besluttet at samle kræfterne om et par enkelte områder ved at frasælge virksomheder og købe nye til styrkelse af de udvalgte fokusområder.

Der blev 1998-2001 solgt virksomheder for 16 mia. kr. og købt nye for 15 mia. kr. Blandt salgene var afhændelsen i 2000 af GN Store Nords aktiepost på 53,5% i Sonofon til det norske Telenor for ca. 12 mia. kr.

Tilbage som kerneområder er GN Netcom (hovedsæt til håndfri kommunikation) og GN ReSound (høreapparater) og GN Otometrics (audiologisk måleudstyr). I 2013 havde GN Store Nord en omsætning på 6,8 mia. kr. med ca. 5000 ansatte.

GN Store Nords hjemmeside

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ole Lange, Victor Andersen: GN Store Nord i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. oktober 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=84642