Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Udkanten kommer i centrum - Anne Marie Løn

Oprindelig forfatter MZer

Anne Marie Løn (f. 1947) kommer ligesom Vibeke Grønfeldt fra Samsø, hvor hendes far virkede som dyrlæge, indtil han senere flyttede med familien til Vendsyssel. Anne Marie Løn blev selv uddannet som journalist ved Frederikshavns Avis, og når bortses fra tidlige digtsamlinger som Byens svar på mine længsler (1980), er det landet, der bedst har besvaret hendes litterære længsler.

Romanen Veras vrede (1982) er et opgør med den åndelige forurening i hovedstadspressen, men i gennembrudsromanen Fodretid (1984) rettede hun blikket mod den fysiske forurening, de økologiske konsekvenser af moderne landbrug. På linje med Knud Sørensen beskriver hun, hvordan en gammeldags sindet bonde slåes omkuld af udviklingen med dens krav om stordrift og ny teknologi. Midt under moderniseringen opgiver bonden ævred og undlader at fodre sine svin, der så begynder at æde hinanden, beskrevet med en realisme uden filter.

De samhørende romaner Traktørstedet (1985) og Café Danmark (1987) udspiller sig også i provinsen, denne gang under besættelsen, hvor tyskerne anlægger en lufthavn. Caféen hedder Danmark, dens gæve værtinde hedder Thyra, og romanerne viser en miniature brydningerne mellem solidaritet og egoisme.

Annonce

I de følgende romaner samler Anne Marie Løn sig i stigende grad om familiekonflikter og enkeltskæbner, gerne ude i samfundets udkant som i eneboerromanen Willums veje (1994), cirkusromanen Det store nummer (1992) og i romanen Dværgenes dans (1998), hvor dværgen Tyge fortæller om sit liv.

Med den store roman Prinsesserne (1996) kommer bondelandet Danmark igen i fokus. Denne gang er udviklingen i hele 1900-tallet anskuet gennem de to søstre Valborg og Violets opvækst og liv på Roseneng Storgård. Også her samler interessen sig imidlertid om særlingen som type. Mekanisering og modernisering efterlader de to søstre alene på gården, men båret af slægtsstolthed holder de fast ved den og påtager sig selv arbejdet: idealister, der stinker af kostald og ajle.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Martin Zerlang: Udkanten kommer i centrum - Anne Marie Løn i Dansk litteraturs historie, Mortensen og Schack (red.), 2006-09, Gyldendal. Hentet 22. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=477385