Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Det underforståedes magt - Piet Hein

Oprindelig forfatter SSchou

I Unge Kunstneres Klub var Piet Hein (1905-96) både ældre, mere etableret som forfatter og rundet af et mere privilegeret miljø end de øvrige medlemmer. Den klare sociale forskel blev bemærket af Tove Ditlevsen, der senere skrev om Hein, at han åbenlyst ikke vidste, „hvad det vil sige at være fattig og sælge næsten al sin tid bare for at kunne leve“ og i øvrigt følte „langt større sympati for Halfdan Rasmussen, der er lille, mager, dårligt klædt, og som lever af socialhjælp“. Rasmussen var tydeligvis fra Christianshavn, mens Piet Hein var fra Rungsted, søn af civilingeniør Hjalmar Hein, der kom ud af en hollandsk slægt, og øjenlægen Estrid Hein, der var kusine til Karen Blixens mor. Han var student fra Metropolitanskolen og havde studeret både filosofi og teoretisk fysik på Københavns Universitet, men også gået til undervisning på private malerskoler og på det svenske kunstakademi hos den store svenske tegner og forfatter Albert Engström. Således var hans særdeles alsidige anlæg allerede under udfoldelse, da han trådte ind i kredsen omkring Unge Kunstneres Klub. Hans kombination af kunstneriske og tekniske talenter gjorde ham efter krigen danmarkskendt som digter, men også som opfinder – en kulturhistorisk type, der var stor forkærlighed for i medierne i den første efterkrigstid. Kendt blev han ikke mindst for sin såkaldte superellipse, en mellemting mellem en ellipse og et rektangel, som kunne omsættes i både designerborde og snilde trafikale løsninger.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Søren Schou: Det underforståedes magt - Piet Hein i Dansk litteraturs historie, Mortensen og Schack (red.), 2006-09, Gyldendal. Hentet 11. december 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=477220