Hans Jensen, Hans Peder Julius Jensen, 14.10.1912-19.12.1986, rektor. Født i Kbh. (Nathanael). J. er student 1930 fra Helsingør gymnasium og blev 1938 cand.mag. i historie og gymnastik fra Kbh.s univ. Han ansattes 1939 ved Randers statsskole, senere ved Schneekloths skole og endelig ved Aurehøj statsgymnasium. J. underviste desuden i historie på Zahles seminarium. 1963 udnævntes han til rektor for Statens og hovedstadskommunernes kursus. Som rektor for kursus hvis elever søger eksamen i en senere alder end normalt for studenter har J. ofte ydet sine studerende personlig rådgivning og i akutte situationer kunnet yde dem økonomisk bistand fra et fond, i det væsentlige tilvejebragt ved midler fra tidligere kursuselever. 1959–63 var J. konsulent for direktøren for gymnasieskolerne og HF. Han kom ikke mindst til at spille en rolle ved udarbejdelsen af nye retningslinjer for gymnasiets undervisning som førte til de vejledende bestemmelser for "det ny gymnasium" 1959. J.s pædagogiske engagement fremgår af hans medlemskab af skoleradioen, Dansk kulturfilm og Gymnasieskolernes lærerforenings styrelser samt af hans litterære arbejder hvoraf kan nævnes Fortællinger af vort folks historie I-V og Vort folks historie i billeder (sammen med Th. Nørlyng) og Den nye skoleordning (sammen med P. Engelbrechtsen), 1962. Han var medarbejder ved Historiegruppens Danmarkshistorie 1950–51 og redigerede Aurehøj statsgymnasiums festskrift, 1956, Aktuelle kort, 1958 og Aktuelle kort, 1962. 1955–60 var han redaktør af Dansk pædagogisk tidsskrift.
Samtidshistorie og samfundsorientering som et direkte led i en tidssvarende undervisning følte J. som et påtrængende behov efter 1930ernes og besættelsesårenes angst for politisering af ungdommen. Han mente at netop et kendskab til og diskussion af aktuel politik var det bedste bolværk for demokratiet. Resultatet blev tidsskriftet Tidens Slemme for unge under uddannelse, skrevet af journalister og fagfolk på politiske, økonomiske og sociale områder. Siden 1945 er tidsskriftet udkommet med ti numre om året og anvendes af de fleste gymnasieskoler og i mange andre undervisningsformer som baggrund for debat om aktuelle samfundsforhold i ind- og udland. Tidens Stemme har trods modstand i begyndelsen været banebrydende for en undervisning som tager udgangspunkt i elevernes umiddelbare situation i samfundet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.