Harry K. Wright, Harry Karsten Wright, 2.9.1891-10.11.1972, ingeniør. Født i Kbh, død i Ålborg, begravet sst. W. var født i Kbh. men voksede op i Helsingør som adoptivsøn af konsul Albert Wright. Efter at være blevet student i Helsingør 1909 og efter eksamen som bygningsingeniør fra Polyteknisk læreanstalt 1914 aftjente W. de næste to år sin værnepligt ved kystartilleriet, hvorpå han blev ansat i firmaet Saabye & Lerche. Allerede på dette tidspunkt arbejdede han med jernbaneanlæg, idet han i et halvt år opholdt sig i Sverige for der for Saabye og Lerche at udføre jernbanebyggeri. Sammen med en studiekammerat fra Polyteknisk læreanstalt F. K. Thomsen (1888-1971) oprettede han 1918 ingeniør- og entreprenørforretningen W. & Thomsen i Ålborg. 1919 optoges entreprenør L. C. Larsen og hans forretning i firmaet der nu fik navnet W., Thomsen & Larsen. Sin endelige form fik foretagendet 1923, da endnu en studiekammerat fra Polyteknisk læreanstalt ingeniør Otto Kier (1891-1974) indtrådte som kompagnon i stedet for L. C. Larsen, og firmanavnet ændredes til W., Thomsen & Kier. Fra en beskeden start med kontor i W.s privatlejlighed i Ålborg udviklede virksomheden sig snart til et storforetagende. De første opgaver var gravning af tørv og brunkul, men allerede 1919 kom hertil bygning af broer i forbindelse med jernbanearbejder; senere fulgte større brobygningsopgaver. W. stod specielt for Ringgadebroen i Århus, Knippelsbro og Vilsundbroen. Firmaet deltog også i udbygningen af jernbanestrækninger ligesom det tidligt også kom med i anlæg af asfalt- og betonveje. Et kapitel for sig udgjorde firmaets mergelarbejde i vildmosen. 1927 dannedes datterselskabet A/S Wetek der 1928-30 stod for bygning af 225 km jernbaneanlæg i Tyrkiet, hvor W. og Thomsen opholdt sig for at forestå arbejdet. 1930 opholdt W. sig i lange perioder i Finland for at forhandle om arbejdsopgaver til det der oprettede datterselskab. Med Højgaard & Schultz dannedes 1936 et selskab i Polen. I årene 1933-37 var W. desuden direktør i Kampsax i forbindelse med bygningen af den transiranske jernbane. Mens dette arbejde stod på boede han i Teheran. Da W. vendte tilbage tog han bopæl i KM. hvorfra han fortsat var med i ledelsen af W., Thomsen & Kier. Da firmaet 1944 blev aktieselskab blev han direktør i dette, en post han beklædte til 1971, ligesom han lige til sin død var medlem af dets bestyrelse. W.s hovedindsats faldt inden for W., Thomsen & Kier, man han sad dog også i bestyrelsen for enkelte andre erhvervsvirksomheder, og i årene 1918-28 var han medlem af bestyrelsen for Dansk ingeniørforenings afdeling for Ålborg og omegn.

Familie

Forældre: stadsingeniør i Kbh., cand. polyt. Anthon Christian Johan Didrik Karsten (1857-1931, gift 2. gang 1917 med Ellen Monrad, 1878-1957) og Dagmar Karen Marie Lassen (1860-1915). Adopt. af konsul Albert W. (1858-1926) og Charlotte Aurora Mariane Katinka Karsten (1858-1904). Gift 17.6.1941 i Helsingør (b.v.) med Grete Bie, født 9.10.1908 i Kbh., d. af kontorchef Lorentz B. (1878-1945) og Kirsten Helle-Broe (1887-1967).

Udnævnelser

R. 1937.

Ikonografi

Mal.

Bibliografi

[Jens Tang:] Wright, Thomsen & Kier 1918-43, 1943. Berl. tid. 11.11.1972. – Levnedsberetning i ordenskapitlet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig