Ejnar Thorsen, 19.12.1890-10.8.1965, ingeniør. Født i Skovlund ved Vejen, Vejen sg, død i Harwich, begravet Hellerup kgd. T. blev student 1910 fra Ribe katedralskole og cand. polyt. 1915. Han blev derefter ansat på en tegnestue i et ingeniørfirma hvor han var frem til 1917. Allerede i 1915 havde T. imidlertid under indkaldelse ved ingeniørtropperne sluttet venskab med Axel Monberg. De besluttede 1917, Efter at Monberg var vendt hjem fra nogle års ophold i Tyskland at tage til USA for der at få erfaring. Her opholdt de sig til slutningen af 1918. T. vir bl.a. med til at bygge en ammunitionsfabrik og deltog i et projekt i New Orleans' havn under ledelse af Panamakanalens bygmester. 1919 grundlagdes ingeniør- og entreprenørfirmaet Monberg & Thorsen. Da det var meget småt med opgaver her i landet, og da man fik et tilbud om projektering af et pieranlæg i New York tog T. kort tid efter igen til USA hvor han opholdt sig et halvt års tid. Først nogle år ind i 1920erne kom virksomhedens gennembrud hvorefter omsætningen steg kraftigt. 1928 fik firmaet overdraget bygningen af Lillebæltsbroen, et projekt som i de følgende år frem til 1934 lagde beslag på en væsentlig del af kræfterne. Efter at Monbeig & Thorsen havde fået opgaven indgik det i et konsortium med en række tyske firmaer om dens udførelse med Monberg & Thorsen som det administrerende firma og med T. som den der på arbejdspladsen ved Snoghøj stod for den praktiske ledelse af arbejdet. I løbet af 1930erne kom Monberg & Thorsen også til at arbejde i udlandet, og efter anden verdenskrig fik virksomheden, der 1937 var omdannet til aktieselskab, efterhånden opgaver over hele verden. Mens det især var Monberg der tog sig af de udenlandske forbindelser blev T. væsentligt engageret i dansk organisationsliv. Han blev 1935 medlem af bestyrelsen for Entreprenørforeningen og var 1940–55 dens formand. 1941 blev han medlem af Dansk arbejdsgiverforenings hovedbestyrelse, af dens forretningsudvalg 1949 og 1955–60 var han arbejdsgiverforeningens formand; derefter blev han æresmedlem af foreningen og livsvarigt medlem af dens repræsentantskab og hovedbestyrelse, bl.a. fordi man ønskede fortsat at benytte sig af hans store erfaring og forhandlingsevne der især var kommet til udtryk ved de vanskelige overenskomstforhandlinger 1953 og 1958. T. var også fra 1956 til sin død medlem af Industrirådet. Endvidere sad T. i en række erhvervsvirksomheders bestyrelse. Tilknytning til sin fødeegn bevarede han bl.a gennem formandsposter i A/S Vejen Trælasthandel og A/S Phønix Tagpap og Vejmaterialer. 1928 var T. sammen med sin ven Sigurd Dyrup og Monberg med til at starte lak- og farvefabrikken S. Dyrup og Co. A/S, og han var siden da medlem af dette selskabs bestyrelse og senere også af bestyrelsen for det i 1953 dannede selskab A/S Farve- og Lakfabrikken S. Dyrup & Co. Det kan nævnes at S. Dyrup & Co. i 1932 fik leverancen på malingen til Lillebæltsbroen. Af andre bestyrelser T. sad i kan nævnes Københavns Kul og Koks Kompagni, Nordisk Mineselskab og Codan Gummi. Han var endvidere 1945–52 medlem af revisionsudvalget for tyske betalinger og medlem af Akademiet for de tekniske videnskaber.

Familie

Forældre: konsulent Jens T. (1860–1950) og Neta Carstensen (1858–1937). -28.12.1920 i Askov kirke, Vejen, med Meta Marie Petersen, født 24.3.1893 i Minnesota, USA, d. af direktør Niels P. (1860–1927) og Kirstine Lauridsen (1863–1944).

Udnævnelser

R. 1930. DM. 1935. K. 1955. K.1 1960.

Ikonografi

Flere tegn. af Jørgen Aabye, 1955 (Kgl. bibl.). Foto.

Bibliografi

[Ejnar Black:] Monberg & Thorsen 1919–49, 1949. Børsen 13.8.1965. Sv. Heineke i Arbejdsgiveren LXVI, s.å. nr. 14. Tidsskr. for industri, s.å. 323.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig