Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Aage Stentoft

Oprindelig forfatter OWal

Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Aage Stentoft, 1.5.1914-8.7.1990, teaterdirektør, komponist, forfatter. Aage Stentoft blev student fra Stenhus kostskole 1932 og begyndte derefter en uddannelse på Den handelsvidenskabelige læreanstalt. Udenom studierne tilbragte han det meste af tiden i Studenterforeningen – i begyndelsen som hyggepianist – men hans kompositoriske evner drev ham ind i studenterrevyerne hvor han under Mogens Dams lederskab 1934 skrev hele 12 melodier til årets revy. Han blev meget hurtigt meget populær under navnet "Støjballe" og hans virke i studenterkredse varede i mange år. Men samtidig var han begyndt at akkompagnere Olga Svendsen,Liva Weel,Lulu Ziegler, Ludvig Brandstrup og Osvald Helmuth – og samme år (1934) blev han komponist og akkompagnatør hos "Co-Optimisterne". Hans forretningstalent viste sig allerede fra begyndelsen og han blev som 21-årig meddirektør for foretagendet. Aage Stentoft bevarede den nære tilknytning til studenterrevy-veteranerne og Co-Optimisterne Mogens Dam og Ludvig Brandstrup så længe de levede. 1939 fik han sin første teaterbevilling til Frederiksberg teater (nu Aveny) hvor han opførte revyen Leve de nordiske piger med bl.a. Liva Weel og Tutta Rolf ("Månestrålen"). Nancy Nathansen, direktør for Apollo Teatret, var altid på jagt efter nye talenter og overværede derfor altid studenterrevyerne – og hun hentede den unge Aage Stentoft til sit teater som han blev direktør for 1940. Hans personale her var bl.a. Erika Voigt, Osvald Helmuth, Ludvig Brandstrup og Hans W. Petersen. To år senere købte han hotel Marienlyst i Helsingør som han moderniserede og var direktør for til 1950. Samtidig var han direktør for sommerrevyerne på Frederiksberg teater 1946–48, og han fik endda tid til 1946 at stå for safari-filmen Jambo Bwana som blev optaget i Kenya. 1947–48 var han desuden meddirektør for Dagmarrevyerne.

Aage Stentoft viste sig altså meget tidligt som en fantasifuld og foretagsom gøglernatur, i stand til at styre det hele med sit fremragende forretningstalent. Som han selv sagde: "En forestilling bør have tre manuskripter – nemlig tekst, musik og budget. De fleste glemmer det sidste". Hans initiativ var ikke til at standse. Han byggede et nyt teater Apolloteatret i Axelborg og var dets direktør 1951–58. Her spillede han fremragende forestillinger som Solstik, Robinson Crazy og Levende lys med Max Hansen. Men allerede 1954 købte han det gamle Nørrebros teater og byggede det om til Det ny Scala og ledede det til 1961. Her spillede han operetter og musicals. Midt i denne periode fandt han tid til at opføre den overordentlig avancerede forestilling Cranks på Mercur-teatret. Og den største musicalbegivenhed fandt sted 1960 i Falkonercentret hvor Aage Stentoft, I. Blicher-Hansen og Lars Schmidt i fællesskab producerede My Fair Lady, som Gerda Gilboe, Mogens Wieth og Osvald Helmuth hævede til en kæmpesucces – og som publikumsmæssigt blev den største teaterbegivenhed i Danmark. Forestillingen blev i det danske regi overført til næsten alle førende teatre i Europa. Aage Stentoft tjente her så mange penge, at han emigrerede til Spanien 1961. Men han vendte tilbage og blev leder af Tivoli-teatret (Glassalen) 1973–80 hvor han samlede et fremragende personale, bl.a. Lone Hertz, Ulf Pilgaard, Per Pallesen, Poul Reichhardt og Danny Drags – men ikke mindst Marguerite Viby,Jørgen Ryg og Dirch Passer. Siden har vi ikke hørt fra Aage Stentoft. Som han siger: "Når man efter næsten 50 år i dansk Showbiz slutter sin karriere med at have skabt Danmarks populæreste revyscene med en Dirch Passer på vej til hospitalet, så forsøger man al glemme – selvom Dirch trods min advarsel forlangte sæsonen gennemført". Men Aage Stentoft var meget andet end teaterleder. Han præsenterede de tørste ice-shows i Skandinavien, første gang i Forum 1948. Senere anskaffede han et specialkonstrueret telt, så han kunne turnere med disse isrevyer i hele Europa, Egypten, Indien, Singapore og Hong Kong. Han har også produceret en række film. Han skrev endog manuskript til flere af dem og blev belønnet med en Bodil for manuskriptet til Vi er allesammen tossede.

Men måske har Aage Stentoft gjort sig allermest bemærket som komponist. Han har skrevet mere end 700 melodier. Blandt de kendteste er: Dit hjerte er i fare, Andresen, Havnen, Jeg har aldrig kysset andre end Marie, Konen, kællingen, madammen. Henne om hjørnet – nede i kælderen og I den mellemste køje til Osvald Helmuth – Molak, molak, mak, mak, mak. Hyp lille Lotte og Luk dine små uskyldige øjne til Ludvig Brandstrup – Det' naturen der kræver sin ret til Liva Weel – Kys hinanden til Max Hansen – Såd'n var det ikke i 90'erne, Jacobsen og Tante Agathe til Erika Voigt. Og i de senere år Bare græd til Kjeld Petersen, Slipset røber alt til Elin Reimer og Pyt til Jørgen Ryg. Aage Stentoft har sat sit meget stærke personlige præg på det "lette" teater og på dansk revy i næsten 50 år.

Annonce

Familie

Aage Stentoft blev født i Holbæk; begravet i Mijas, Costa del Sol, Spanien
Forældre: købmand Jørgen Christian Stentoft-Christensen (1879–1929) og lærer Kristine Pedersen (1887–1972). Gift 1.5.1970 i Gibraltar med balletdanser May Reimers Rasmussen, født 12.9.1940 i Kbh., d. af fabrikant Paul Reimers Rasmussen (1910–80) og Grethe Bramstoft (født 1918).

Ikonografi

Tegn. af Kai Christensen, 1956 (Kgl.bibl.) og to af Hans Lollesgaard (sst.). Foto.

Bibliografi

Interviews i Politiken 4.6.1978 og Berl. tid. 21.9.1980.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ole Walbom: Aage Stentoft i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 20. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=297827