Ingeborg Brams, 9.12.1921-14.10.1989, skuespiller. B. fik sin debut som Eugenie i Don Ranudo på Det kgl. teater samtidig med at hun frekventerede elevskolen (1939–41). Allerede i 1941 fik hun sit gennembrud som skuespiller i titelrollen i Ullabella. "Det er virkelig en Debut med Perspektiv i," skrev Hans Brix (Berl.T. 4.4.1941). "Hun optræder og agerer med automatisk Sikkerhed, hun bølger og øjer paa Kraft." Hendes naturtalent bevirkede at hun tidligt mestrede det klassiske (Lisbet i En Søndag paa Amager, 1941) så vel som det moderne repertoire (Margit i Kivfuglen, 1942). Bortset fra et engagement på Frederiksberg teater i 1951–52 forblev B. på Det kgl. teater til 1959 og var i perioden en af teatrets førende skuespillere. Hun havde her mulighed for at pleje sit talent, men efter sin afgang fra Det kgl. teater har hun kun glimtvis nået de tidligere kunstneriske højder. De følgende gæstespil og teaterengagementer blev desværre kun sporadiske, fx Det ny teater 1960–61, Århus teater 1963–64, Ny Scala 1965, Tivolikabaret 1966; og med tiden følte B. en panisk rædsel for scenen hvorfor senere forsøg på at vende tilbage er opgivet.

B. er en af sin generations store skuespillere. Med et Anna Bloch-fysiognomi, lille og spændstig, og med en lidenskabelig styrke i krop og spil beherskede hun på sin kunstneriske højde næsten enhver rolle. Hendes rige følelsesregister bevirkede at tilskuerne fornam at hvert ord kom fra hjertet og gik til hjertet. Det var således det intime spil mere end den svulmende patos der bevægede hos den naturalistisk skolede B. Undertiden blev udtrykket forceret og neurotisk betonet, men altid sporede man hendes usædvanlige format. Det er inderligheden og det furiøse temperament sat over for hinanden der karakteriserer B.s kunst hvorimod fornyelsen inden for rollefortolkning er mindre markant. Som Puk i En Skærsommernatsdrøm (Dyrehaven 1943) bibeholdt hun den traditionelle latter og blandingen af menneske og dyr hos den drilske skovtrold. Henrivende og blid som Agnes i Fruentimmerskolen, 1947 mindede rollens opbygning om Betty Hennings, selv om B. tilsatte en yderligere dimension ved at understrege et komisk pikanteri ved brug af sin jyske accent. I Holberg-repertoiret spillede hun sarte Leonora'er og skæmtende Pernille'r og hos Ibsen var Hedvig i Vildanden, 1948 en studie i barnets følsomme verden og Nora i Et Dukkehjem, 1955 patetisk tegnet med en chokerende, forstenet ro i slutningsoptrinet. Hvor B. i titelrollen i Maria Stuart, 1954 kom til kort, forløste hun til gengæld som kvinden i Rejsen til de grønne Skygger, 1957 fuldt ud teksten gennem sin medlevende og indfølende teknik.

I de senere år har B. dyrket oplæsningskunsten hvor hendes tindrende stemme og fornemme replikkunnen har levendegjort tekster af fx H. C. Andersen, Johannes Jørgensen og Tove Ditlevsen. I radioteatret har hun skabt fremragende præstationer fra Ophelia til Medea. Hun har medvirket i adskillige film og på tv-teatret hvor hendes Inger i Kærlighed, 1960 var sublim i sine udtryk for kærligheden. – Peder Skrams elevlegat 1941. Studenternes æreskunstner 1951. Tagea Brandts legat 1952. Teaterpokalen 1953–54. Bodil Ipsens legat 1960. Peter Kjærs legat 1964. Ole Haslunds legat 1965. Skuespillerforeningens legat 1967. Blicherprisen 1967.

Familie

Ingeborg Brams blev født i Hobro; begravet på Søndre kirkegård, Hobro.

Forældre: overdyrlæge Ludvig Harald B. (1886–1975) og Olga Jensen (1891–1960). Gift 1. gang 12.5.1944 i Søllerød (b.v.) med landsretssagfører Erik Vilhelm Petri, født 20.2.1905 på Frbg., død 24.6.1961 sst. Gift 2. gang 1951 med journalist Sten Uldall-Rasmussen, født 15.2.1923. Gift 3. gang 1961 med sognepræst Preben Johannes Grøndal Thomsen, født 22.3.1933 på Frbg.

Udnævnelser

R. 1955.

Ikonografi

Mal. af H. Chr. Høier, 1949. Tegn. af Hammerlund ca. 1959. Foto (Kgl.bibl., Det kgl. teaters bibl.). Mal. af Anne Marie Telmányi udst. 1949, og af Else Vogel Jørgensen, 1949.

Bibliografi

I. B. i Min tro, udg. Erik Jensen, 1953. – Sv. Kragh-Jacobsen i Berl. aftenavis 23.11.1951. H. Engberg og H. Bendix: Dansk teater i halvtredserne, 1958.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig