Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.
Den Store Danske bliver fra efteråret 2020 opdateret af Foreningen lex.dk.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Adrian Petit Coclico

Oprindelig forfatter EAbr
Artiklen stammer fra 2. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1933-44.

Adrian Petit Coclico, ca. 1500-.ca. 1563, sanger, komponist. Født i Hennegau, død i Kbh. (?). Efter i sin ungdom at have forestået musikken i klosterkirken i Condé kom C. til Rom hvor han blev sanger i pave Paul IIIs kapel, udnævntes senere til biskop og pavens skriftefader. På grund af anstødeligt levned fængsledes han, blev tre år efter løsladt, forlod Italien og begav sig til Tyskland hvor han i Wittenberg plejede venskab med Melanchton og gik over til den protestantiske lære (1545). Hans musikalske virksomhed var i de følgende år delt mellem lærergerning og praktisk musikalsk udøvelse. Han søgte embede som professor i musik men fik ikke ansøgningen bevilget. 1546 var han i Frankfurt a. d. O. hvor han var lærer i musik ved akademiet, desuden har han opholdt sig i Konigsberg og Nurnberg, en tid vistnok også i England. Omkring 1550 var han musiker hos Christian IIIs svoger, hertug Albrecht af Preussen i Konigsberg, men måtte forlade sin stilling, anklaget for bigami. Som afslutning på et bevæget liv modtog han 3.7.1556 livsvarig ansættelse som sanger og musiker i Det kgl. kantori i Kbh., blandt hvis medlemmer han endnu findes 1562-63. C. er mest kendt for sin indførelse i musikken: en Compendium musices, 1552, der giver interessante oplysninger om 1500-tallets musikanskuelser, især om Josquin de Préstidens tonekunst (C. nævner Josquin som lærer). Desuden udgav han en samling Davids salmer (firstemmige) under titlen Musica reservatet, Nurnberg 1552, hvilken betegnelse (netop taget fra C. der anvender den om Josquins musik) gik ind i musikhistorien som betegnelse for den dramatiske og affektive stil der kendetegner store dele af århundredets musik, i modsætning til den mere "matematisk-objektive". I Det kgl. kantoris stemmebøger findes nogle kompositioner af C.: Venite exultemus domino i to dele, Nulla qvidem virtus, begge 5-stemmige, og et 8-stemmigt Si consurrexistis -motetter, der nøje holder sig til den Josquin de Prés'ske form, uden i nogen måde at nå dens indhold. OEl træsnit angiver at afbilde C. i hans 52. år.

Bibliografi

Kilder. Breve i Monatshefte flir Musikgesch. VII, Berlin 1875 166-71.

Lit. Festskr. i anledn. af Musikforen.s halvhundredårsdag I, af V. C. Ravn, 1886 7f. O. Kåde i Monatshefte für Musikgesch. XXI, Berlin 1897 1-13 17-29. A. Hammerich: Dansk musikhist., 1921 138-41. M. v. Crevel: A.P.C., Haag 1940. Samme i Tijdschrift der vereeniging voor nederl. muziekgeschiedenis XVI, 2, Amsterdam 1941 107-24. H. Glahn i Dania sonans IV, 1978 56.

Annonce

Papirer. S. A. E. Hagens saml. til da. musikhist. i Kgl. bibl.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Erik Abrahamsen: Adrian Petit Coclico i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 3. april 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=288496