Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.
Den Store Danske bliver fra efteråret 2020 opdateret af Foreningen lex.dk.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Leo Mathisen

Oprindelig forfatter BJoer
Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Leo Mathisen, døbt Hans Leo Mathiassen, 10.10.1906-16.12.1969, pianist, komponist. Født på Frbg, død i Ballerup, begravet i Gentofte (Mariebjerg). M. begyndte at spille klaver som dreng. Ved siden af et borgerligt erhverv som disponent i Gravengaards Musikforretning, et yndet mødested for tidens københavnske dansemusikere, spillede han fra 1922-23 i en amatørkvintet. 1924 blev denne som det første danske jazzensemble radiotransmitteret. 1927 indspillede M. sin første grammofonplade som akkompagnatør for sangeren Victor Cornelius i The More We Are Together. Samme år forlod han definitivt handelslivet efter et tilbud fra Kai Ewans om at fungere som pausepianist for hans orkester i Arena. I efteråret 1927 dannede M. sammen med violinisten Otto Lington og trommeslageren Anker Skjoldborg ensemblet We Three i natklubben Adlon. 1928-31 spillede M. i Tyskland og Sverige med Max Lefkos orkester. Efter en kort periode hos Kaj Julian var han 1932-36 medlem af Erik Tuxens orkester hvori han havde lejlighed til at opdyrke sine rige evner som arrangør bl.a. i to indspilninger 1936 med gæstesolisten, den amerikanske saxofonist Benny Carter: Memphis Blues og Bugle Call Rag. 1935 fik M. kompositionen Anytime udgivet i USA. 1938 blev den indspillet med titlen Is This To Be My Souvenir sammen med en anden af hans melodier: A Wee Bit Of Swing af en række førende amerikanske musikere samlet af den danske jazzkritiker Timme Rosenkrantz. Efter Tuxenorkestrets opløsning havde M. egne ensembler til 1951. Efter to års solistoptræden trak han sig i foråret 1953 pga. sygdom ud af musiklivet.

1940 deltog M. i en række bemærkelsesværdige grammofonindspilninger der manifesterede en jazzopfattelse som ikke mindst via ham kom til at præge besættelsestiden, der ikke uden grund siden er blevet kaldt "den gyldne swingtid". På fire sider var den amerikanske trompetist og sangerinde Valaida Snow solist i bl.a. den første indspilning af M.s populære melodi Take It Easy. På otte andre indspilninger var den norske sanger Cecil Aagaard solist, og de byder på noget af det fineste klaverspil fra M.s side på plade. Alle som har hørt "Leo the Lion" i virkeligheden er enige om at grammofonplader kun giver en afglans af hans klaverspils rige improvisatoriske og rytmiske kvaliteter. Han følte sig tydeligvis presset af atmosfæren i grammofonstudiet. Som hans kollega Børge Roger Henrichsen har udtrykt det "var den samlede syns- og lydoplevelse af Leo noget, som er en grammofonskive nægtet at gengive". Man skulle opleve ham "live" på den københavnske restaurant München eller i Tivolis Glassal hvor han skabte sig et trofast publikum af såvel tidens swingpjatter som af mere seriøst jazzinteresserede. I hans orkester samledes nogle af tidens betydeligste danske musikere som trompetisten og sangeren Erik Parker og tenorsaxofonisten Henry Hagemann. Blandt M.s betydeligste plader fra besættelsesårene er Anita som er mere end på højde med hans forbillede Fats Wallers originale version, samt hans egne Take It Easy, To Be Or Not og Long Shadows. Sidstnævnte med elleve mands studieorkester er et fint eksempel på M.s suveræne arrangørevner ikke blot i dansk, men europæisk sammenhæng. Ikke uden grund gav Timme Rosenkrantz ham tilnavnet den danske Benny Carter, og denne selv udtalte så sent som i 1980 sin udelte beundring for M. både som pianist og arrangør. En række indspilninger med hans såkaldte ønskeorkester på tolv musici står stærkt i hans pladeproduktion sammen med big bandindspilningerne af Billy Strayhorns Take The A-Train og hans egen Eps. Foruden at være en stor musikalsk begavelse var M. en strålende entertainer med en ofte surrealistisk humor integreret i den kunstneriske enhed og uden sidestykke i dansk jazz eller underholdning i det hele taget.

Familie

Forældre: prokurist Carl Andreas Mathiassen og Anna Marie Petersen. Gift 2.1.1929 på Frbg. (b.v.) med Isabella Malmstrøm, født 23.3.1905 i Sverige.

Annonce

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Birger Jørgensen: L. M., 1962 = Danske jazzprofiler.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Birger Jørgensen: Leo Mathisen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 2. april 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=294178