Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Otto Mortensen

Oprindelig forfatter SSoer

Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Otto Mortensen, Otto Jakob Hübertz Mortensen, 18.8.1907-30.8.1986, komponist. Otto Mortensen viste tidlig musikalske evner, navnlig på klaveret, og efter studentereksamen fra Ålborg katedralskole 1925 og filosofikum ved Kbh.s univ. n.å. blev han optaget på musikkonservatoriet hvor hans lærere var Christian Christiansen i klaver, Knud Jeppesen i teori og P.S. Rung-Keller i orgel. Han bestod den afsluttende "store eksamen" i klaver samt organisteksamen 1929, og havde n.å. debutkoncert som pianist. Han hævdede sig siden i eliten af danske pianister både som solist (især i radio) og som kammermusiker.

Hovedvægten i hans virke som pianist kom til at ligge på det pædagogiske og som akkompagnatør. Sammen med Olaf Jacobsen udgav han 1933 en klaverskole efter nye pædagogiske principper og videreførte disse i en følgende klaverskole 1956 (sammen med Ilse Meyer). Han var også en af foregangsmændene for blokfløjterenæssancen i begyndelsen af 1930'erne og har udgivet musik for dette instrument. 1937-56 var han operarepetitør ved Det kgl. teater og 1942–66 lærer (fra 1962 docent) i denne disciplin ved musikkonservatoriet. Samtidig virkede han som dirigent bl.a. på Det kgl. teater og i radioen, og 1939 var han i Paris kapelmester ved Opera comique hos Roger Desormïeres. Fra begyndelsen af 1950'erne fulgte han et gammelt ønske om at gå videre med sine teoretisk-pædagogiske interesser til et videnskabeligt musikstudium og tog 1956 magisterkonferens ved Kbh.s univ. 1954 udgav han bogen Harmonisk Analyse efter Grundbas-Metoden, senere studier er hans artikler om polsk-dansen i Danmark (udgivet i Polen) og om Buxtehudes dansesatser for klaver (i Dansk årbog for musikforskning VI, 1968-72 og VII 1973-76). Fra 1966 var han lektor i musikvidenskab ved Århus univ. hvorfra han lod sig pensionere 1974.

Som komponist var han allerede i sine sidste konservatorieår optaget af tanken om at skabe en ny brugsmusik, og efter en legatrejse i Tyskland, dels for at gøre videregående studier på Hochschule für Musik i Berlin, dels for at studere folkemusikskoler, skrev han i årene 1929-32 udelukkende musik til bestemte formål, til gymnastik, fodboldkampe, kabaretviser, musik til Arbejdernes teater o.a. Fra 1932 begyndte han at komponere koncertmusik.

Om end Otto Mortensens produktion som komponist ikke er særlig omfangsrig har den ved sin kvalitet og samtidige lettilgængelighed været et betydeligt bidrag til musikudøvelsen i Danmark siden midten af 1930'erne. Han er kendetegnet ved sin stilistiske sikkerhed og formale klarhed. Han slutter sig til neoklassicismen navnlig som han lærte den at kende i Frankrig hvor han, efter at have modtaget det Anckerske legat, studerede hos Darius Milhaud 1939, men lige så klare er de hjemlige impulser både vokalt og instrumentalt fra Carl Nielsen. Med overbevisende sikkerhed og personligt præg trådte han frem 1932 med sangen Du danske Sommer, jeg elsker dig som hurtigt blev folkeeje. Den blev fulgt af andre sange som tilsvarende fik vid udbredelse, i første række til Nordahl Grieg-teksten Kringsatt av fiender ogde lyriske Du gav os de blomster, Den grønne søde vår og Septembers himmel er så blå. Næst højskolesangbogens fire musikalske grundlæggere, Ths. Laub, Carl Nielsen, Th. Aagaard, Oluf Ring, er Otto Mortensen den talstærkest repræsenterede komponist i denne og i skolesangbøgerne siden 1940'erne. Af hans solosange kan fremhæves Signorita tag mine roser og Min skat. Korsange var det andet hovedfelt han dyrkede, forstærket i hans senere år især med mange folkevisebearbejdelser og, igen her, ofte med konkret brugsmæssigt sigte. Hans instrumentalmusik omfatter alle genrer undtagen, paradoksalt nok, klavermusik. Han skrev musik til skuespil for Det kgl. teater (Nordahl Griegs Nederlaget, Shaws Cæsar og Cleopatra, Sartres Fluerne), han skrev ouverturer, orkestersuiter og en symfoni, og blandt kammermusikken kan fremhæves hans kvartet for fløjte, violin, cello og klaver 1944 og blæserkvintetten s.å. samt to strygekvartetter 1937 og 1955. Til belysning af hans centrale stilling som komponist kan også nævnes de opgaver han fik tildelt ved officielle lejligheder, således kantaten ved Kbh.s univ.s sørgefest over Christian 10. (1947) og festouverturen til indvielsen af Ålborg-hallen (1952).

Familie

Otto Mortensen blev født i København og døde i Århus; begravet på Almen kirkegård, Ålborg.

Annonce

Forældre: barber, fotograf, senere kommunalfuldmægtig i Ålborg Johannes Mortensen (1880-1933) og Hulda Thomsen (1881-1962). Gift 9.8.1929 i Kbh. (b.v.) med Inger Kristine Bentzon, født 12.10.1907 i Svendborg, død 1991, d. af cand.jur., sagførerfuldmægtig, senere dommerfuldmægtig Svend Bentzon (1875-1947) og Karen Johanne Wanscher (1876-1964).

Udnævnelser

R. 1962.

Ikonografi

Buste af J. Gudmundsen-Holmgreen udst. 1942 (Horsens mus.). Foto.

Bibliografi

Manus i Kgl. bibl.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Søren Sørensen: Otto Mortensen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 21. august 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=294495