Hakon Børresen, Axel Ejnar Hakon Børresen, 2.6.1876-6.10.1954, komponist. Født i Kbh. (Holmens), død på Sundby hosp., Kbh., urne sst. (Holmens kgd.). Som ung var B. trefire år elev af Johan Svendsen hvis stil og teknik satte dybe spor i hans musik. Efter i Kammermusikforeningen at have fået opført et par arbejder debuterede han 1901 med en symfoni i c-mol ved en af Det kgl. kapels symfonikoncerter under Johan Svendsens ledelse; for det Anckerske legat studerede han 1902 i Tyskland og Frankrig hvorefter han fortsatte sin kompositoriske virksomhed og skrev dels 3 symfonier, bl.a. i C-dur op. 21, 1927 (udg. 1931 af Samfundet til udg. af dansk musik), en violinkoncert i G-dur op. 11, 1904, kammermusik, en del klavermusik Klavierstücke op. 10, 1906, Morceaux op. 14, 1910, sangene op. 2, heri de to mest populære Tal Du sagte, unge Nattergal og Hvis Du har varme Tanker, op. 8 til tekster af J. P. Jacobsen, op. 12 Havørn og op. 19, 24 og 26, mandskor m.m., og dels dramatiske værker der er B.s betydeligste indsats. En særlig evne for konversationstone i musikken lægger B. for dagen i operaen Den kongelige Gæst (efter Henrik Pontoppidan, Det kgl. teater 1919), en let og elegant komposition, melodiøs uden bevidst fordybelse i melodik hvor sangen sjældent slår over i arie men spiller på den behændige diktion hvis korte, løsrevne, næsten recitativiske sætninger understøttes af et virkningsfuldt orkestralt akkompagnement. I Kaddara, grønlandske Folkelivsbilleder (C. Norman Hansen, Det kgl. teater 1921) giver B. en serie stemningsfulde billeder af arktisk folkeliv, troværdig i sin tone, rammende som musikalsk illustration til de brogede optrin; operaen fremkom senere på Théatre Royal de la Monnaie i Bruxelles (i den danske iscenesættelse ved Jul. Lehmann) 1924 og på Komische Oper i Konigsberg 1925. B.s stil der både kan eje lyrisk varme og koncis gennemsigtig form førte ham også ind på ballettens område; i Tycho Brahes Drøm (Viggo Cavling, Det kgl. teater 1924, Stockholm 1928) fandt han den smukkeste anvendelse for denne side af sit talent, ikke mindst i en række karakterdanse (chevalereske fornemme danse, bondedansene, skotternes dans, stjernernes dans, den sidste af en særlig varm lyrisk betoning). Mindre kendt er det melodramatiske værk Historien om en Moder, 1930 hvor det talte ord og musikken på særegen måde har indgået en inderlig forening, og musikken til Knud Lavard (Axel Juel, Odense teater 1932). B. varetog flere tillidshverv af faglig art og gjorde navnlig som formand for Dansk tonekunstnerforening 1924-49 et stort arbejde i dansk tonekunsts tjeneste og for det nordiske samarbejde i musikken. Han var medlem af Musikaliska akademien i Stockholm og æresmedlem af Norsktone-kunstnersamf.

Familie

Forældre: forretningsfører, løjtnant af infanteriet, senere grosserer, kaptajn William Hakon Ammon B. (1839-1916) og Emilie Bruhn (1848-1902). Gift 25.8.1916 i Kbh. (Jak.) med Nanna Berg, født 8.5.1875 i Kbh. (Garn.), død 12.5.1964 på Frbg., d. af korpslæge i søværnet, senere stabslæge Hans Vilhelm B. (1840-1937, gift 2. gang 1894 med Ingeborg Lange, 1873-1958) og Vilhelmine Wanscher (1840-92).

Udnævnelser

R. 1927. DM. 1933.

Ikonografi

Silhouetter af Ernst Ljung ca. 1886 og af F. Hassager, 1892. Tegn. af Willy Grétor,- 1902. Tegn. af P. S. Krøyer, 1907. To mal. af Michael Ancher, 1908, samt et 1910 (Skagens mus.). Silhouet 1909. Mal. af Aug. Tørsleff, 1909. Buste af Axel Locher, 1924. Tegn. af Ragna Norstrand, 1931. Siatuette af Axel Locher, 1934. Linoleumssnit af K. J. Almquist, 1947. Mal. af William Stuhr, 1950. Foto.

Bibliografi

G. Hetsch i Musik, 1919 163-65. W. Thalbitzer og G. Hauch i Teatret, 1920-21 157-63. G. Hauch i Ord och bild, Sth. 1920 333f. G. Hetsch i Musik, 1921 47-49. Dansk musiker tid. 1928 55-57. Sst. 1934 76f. C. Norman Hansen: Livets logbog, 1934 5-14 45. Kai Flor i Dansk musiktidsskr. 1946 77-80 (med bibliografi ved Sigurd Berg). - Manuskripter i Kgl. bibl.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig