Finn Methling, Finn Ludvig Methling, 8.8.1917-20.10.2010, forfatter. I Niels Juel og mig, første bind af erindringsværket, har Finn Methling skildret sin barndom i et velstillet, borgerligt og kunstinteresseret hjem midt i Kbh. hvor han modtog indtryk fra mange af tidens skuespillere, filmfolk, forfattere og intellektuelle. 1936 blev han student fra Skt. Jørgens gymnasium. Som faderen ville også Finn Methling egentlig til scenen, men valgte i stedet at gå universitetsvejen og blev 1941 magister i almindelig og sammenlignende litteraturhistorie.

1944 debuterede han som radiodramatiker. To år efter gav han i bogen In extremis, inspireret af den russiske filosof P.D. Ouspenskis tanker om en fjerde dimension, udtryk for en lykkelig sindsbevægelse over at være kommet til forståelse af at der bag den grå hverdag skjuler sig et rigt og poetisk univers – en næsten religiøs livsopfattelse der lader sig spore bag store dele af det senere forfatterskab.

Det blev som dramatiker Finn Methling fandt sin livsbane, men også i andre genrer har han forsøgt sig, bl.a. med to digtsamlinger Fornægteren, 1950 og Stjernefloden, 1959. Finn Methlings første scenestykke, et drama om skæbne og skyld, var Dagen i Morgen, opført 1950 på Det kgl. teater. Gennembruddet skete med Rejsen til de grønne Skygger, opført første gang på Den åbne scene i Holte 1952, senere spillet adskillige steder i Danmark og udlandet. Stykket er en monolog, en kvindes enetale om sit liv fra fødsel til død, dramatisk bygget op om vækstmotivet. Den kinesiske æske, opført 1956 på Nygade teatret med Finn Methling selv i rollen som kejseren af Kina, hviler på den italienske dramatiker Carlo Gozzis eventyrkomedie Turandot. For Fiolteatret skrev Finn Methling enakteren Javel, hr. direktør, 1957, mens Situation, udsendt i TV 1956 opførtes af Ingeborg Brams på Falkonercentret 1965. I Damen med parasollen, opført 1968 på Odense teater, lader Finn Methling hovedpersonen, en ældre mand, se tilbage på det liv han har ført og de kvinder han har truffet.

1979 vendte Finn Methling tilbage til Det kgl. teater med stykket Naboerne. I nogle af sine senere skuespil viser han os et drømmende samfundsengagement, poetiske visioner om en ny og bedre verden, som i komedien Den vidunderlige hermafrodit, opført på Hvidovre teater 1972. Aktuelt politisk engagement findes fortrinsvis i Finn Methlings TV- og radiospil som I krydsild, TV 1965. Af andre TV-spil kan nævnes Hyp, lille Lotte, 1970 og Sejle op ad åen, 1972.

En særlig indsats har Finn Methling gjort som fornyer af hørespilgenren herhjemme ikke mindst Sangen til Hanne, 1951 der blev karakteristisk for hans evne til at skrive roller for givne stemmer. Nævnes kan desuden Heloïse og papegøjerne, 1950, Et julespil, 1951, Lilian, 1953 og Den gamle herre er til koncert, 1976. Finn Methling har oversat og bearbejdet en række skuespil til danske scener. Også filmmanuskripter er det blevet til, bl.a. filmen Ingen tid til kærtegn, 1957 og En fremmed banker på, 1959.

Finn Methlings erindringsværk er af en ganske særegen karakter hvor fantasi og facts blander sig på en underfundig måde. Humor og stille ironi hersker over skildringen af drengens opvækst. Første bind Niels Juel og mig, 1974 handler om slægtens forhistorie, drengens fødsel og hans første syv år ved Holmens kanal. I anden del, Min første mohikaner, 1978, er han med familien flyttet helt ud på Frederiksberg og konfronteres mere og mere med de voksnes foruroligende verden. Pubertetstiden skildres med megen munterhed i Det griber om sig, 1979, og i Flødeskæg på sort baggrund, 1981 er han kommet til studieårene ved Kbh.s univ., de gode venskabers, de sødme- og smertefulde forelskelsers tid. I alle bindene kobles drengens oplevelser sammen med tidshistorien. Hvad Finn Methlings erindringsværk mangler i traditionel konkrethed vinder det ved sin almengyldige, næsten romanagtige skildring af en drengs udvikling fra barn til ung mand. Finn Methling udgav 6 bind med fabulerende barne- og ungdomserindringer, 1974-87.

Han modtog 1982 Kjeld Abell-prisen.

Finn Methlings bror, Sven Johan Methling, født 20.9.1918, død 7.8.2005, begravet på Frederiksberg ældre kirkegård, var filminstruktør. Efter spillefilmdebuten Kriminalsagen Tove Andersen, 1953instruerede han bl.a. modstandsfilmen Der kom en dag, 1955 og lystspil som Vi er allesammen tossede, 1959, Fem mand og Rosa, 1964 og Nøglen til Paradis, 1970. I 1990'erne var han instruktør af de populære film om Krummerne, 1991-94, som blev folkelige successer, samt TV-julekalenderen Krummernes jul, 1994, vendte han tilbage

Familie

Finn Methling blev født på Frbg. Forældre: skuespiller, senere sceneinstruktør Svend Methling (1891-1977) og Hester S. Thomsen (1892-1978). Gift 1. gang 29.4.1941 i Kbh. med Vera Malmquist, født 25.9.1917 i Roskilde, død 5.12.1995, datter af fotograf Niels Carl Christian Christiansen og Mimi Antonia Malmquist. Ægteskabet opløst 1957. Gift 2. gang 12.3.1958 i Søllerød (b.v.) med forfatter Margit Knudsen, født 24.11.1924 i Kbh., død 2003 (gift 1. gang 1943 med Ole Laub; ægteskabet opløst 1957), datter af malersvend Wieth Frørup (1882-1959) og Johanne Knudsen (født 1901).

Ikonografi

Radering af Finn Methling s.m. en bror af Otto Neumann, 1924. Mal. af Boye Givskov, 1943. Tegn. af Hans Bendix, 1958 og af Hans Lollesgaard (begge Kgl. bibl.). Foto.

Bibliografi

Finn Methling: Niels Juel og mig, 1974, Min første mohikaner, 1978, Det griber om sig, 1979 og Flødeskæg pi sort baggrund, 1981 (erindr.).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig