Anine Frølich, Anine Marie Magdalene Frølich, 15.3.1762-6.11.1784, danser. Født i Kbh, død sst. (Trin.), begravet sst. (Trin. kgd.). F. blev uddannet af hofdansemester Pierre Laurent som førte hende frem i en "seriøs solo" 3.12.1773 på Hofteatret. Hun var en fuldendt smuk brunette med klare øjne; skønt endnu et barn beherskede hun allerede på yndefuld vis sit legeme, navnlig var armbevægelserne skønne, og dertil udmærkede hun sig ved sjælfuld mimik.

Hun brød straks igennem, og da Vincenzo Galeotti et par år senere overtog ballettens ledelse, benyttede han hende til hovedpartierne i sine værker der fik glans ved hendes personlighed; navnlig vandt hun berømmelse som Dido i Den forladte Dido, 1777 og Anette i Kærlighedens og Mistankens Magt, 1780. Mens vor viden om dansens udøvere i dette tidlige tidsrum af teatrets historie i øvrigt er løs og tilfældig, har Peder Rosenstand-Goiske givet en fyldig skildring af F.s kunst, skrevet med en begejstring der ikke ligner hans ellers nøgterne betragtninger. Dommen munder ud i lovprisning af hendes skønhed og i forsikringen om at hun var en stor kunstner i den alvorlige stil både som danser og mimiker. Men hendes udtryk for øm og smeltende kærlighed bundede i et svagt naturel. Hun kunne ikke tåle dansens anstrengelser, og Galeotti, hvis elskerinde hun var, svigtede hende og lod på scenen hendes yngre kolleger Mariane Bournonville og M. C. Bjørn udfylde hendes plads. Sygdom, skuffelse og skam fremskyndede F.s død der vakte stor deltagelse i prosa og vers men, skrev en poet, "hendes Hævn var selv i Døden Amors Smil". Historisk set er der ingen tvivl om at F. var dansk ballets første store danser. Ved sin åndfulde gratie løftede hun dansekunsten op i et højere plan.

Familie

Ugift.

Ikonografi

Tegn. af W. A. Muller, 1786 (Teatermus.).

Bibliografi

Fr. Sch'wartz: Lommebog for skuespilyndere for årene 1784-86. C. Rosenstand-Goiske: Kritiske efterretn., udg. C. Molbech, 1839. Elith Reumert: Den danske ballets hist., 1922. Torben Krogh: Danske teaterbilleder, 1932. Sv. Kragh-Jacobsen og Torben Krogh: Den kgl. da. ballet, 1952.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig