Børge Biilmann Petersen, 17.11.1897-20.6.1941, tegner, maler. Født på Frbg, død i toget mellem Holte og Birkerød, begravet i Blovstrød. B. P. der var en sønnesøn af medaljer Peter Petersen uddannedes på teknisk skole hos Folmer Bonnén og Harald Giersing, hans nervøse, rastløse temperament lod ham dog kun i ro få måneder hvert sted og mest har han utvivlsomt lært på sine talrige rejser til alle vigtigere europæiske lande samt Marokko. Fremfor alt fik Paris stor betydning for ham. Han har snart som tegner, snart som maler bl.a. udstillet på B.T.s plakatudstilling 1925, Forum 1929; Litografisk kunst s.å., Kunstnernes efterårsudstilling 1929–30, Nye udstilling og Humoristsalonen 1932–33, Grønningen (gæst 1930–31, medlem 1932, gæst 1936–38, medlem fra 1939), Kunstmuseets tegningsudstilling 1940–41. Mindeudstilling i Kunstforeningen april 1944. Han er repræsenteret i kunstindustrimuseets plakatsamling og i kobberstiksamlingen. Hans betydeligste indsats som tegner og dermed som kunstner i det hele er nedfældet i spalterne i de Berlingske blade hvortil han var knyttet i flere perioder samt i Klods-Hans, Exlex, Svikmøllen, Le rire, Tegnerier (1937–39) og andre lignende publikationer af lettere karakter. Han har desuden udført adskillige plakater og litografier samt dekorationer til Det kgl. teater og Cooptimistrevyerne. Han har bl.a. (under pseudonymet André Lenoir) skrevet den barok-humoristiske kriminalroman Liget der faldt opad, 1927. Hans sidste værk, en gavlreklame for Crome & Goldschmidt i Citygade, fuldførtes efter hans død af hans nære ven Ib Andersen. – B. P. hvis tidlige tegninger er håndfaste og gnidrede og beherskede af vrimmel og barok, overstadig karikering fik gennem årene nøje afslebet sit talents art efter dagspressens krav. Hans stil lutredes også gennem hans energiske eksperimenter med malerkunsten, hvis resultater dog næppe har større kunstnerisk egenværdi, og han nåede efterhånden frem til at kunne give udtryk for sit spraglede, groteske lune og sin lidenskabelige beundring for kvinden i en graciøs og følsom, på én gang fint artistisk behersket og henkastet nonchalant form. Hans afhængighed af fransk kunst (Toulouse-Lautrec, Manet, Renoir) er åbenbar; væsentligst får han dog fat på impressionismens delikateste stoflige virkninger som han fører ud i det let pudderduftende raffinement (grå og rosa pasteltoner henfejet på groft, mørkt kludepap). Trods fremmede impulser har B. P. udpræget sit eget ansigt; hans karaktersans kommer måske mest markant til orde i en serie rammende karikaturhoveder i blyant. Set i en større sammenhæng er det B. P.s hovedindsats at han gennem sin stærke hævdelse af de artistiske og æstetiske krav til bladtegningen har bidraget væsentligt til højnelsen af denne vor populæreste og mest folkelige kunstart.

Familie

Forældre: grosserer Hans Christian Petersen (1861–1932) og Maren Marie Caroline Biilmann (1869–1916). Gift 2.7.1924 i Kbh. (b.v.) med Inger Ragnild Gudrun Friborg, født 25.11.1900 i Kbh., død 31.8.1957 på Diakonissest., Frbg., d. af fabrikant, senere ejer af Lidsø gods, Lolland, Hans Viggo F. (navneforandring fra Hansen, 1876–1956) og Marie Hansen (1873–1945). – Tvillingebror til Gunnar B. P.

Ikonografi

Mal. af Flemming Bergsøe, 1932. Tegn. af Ivan Opffer ca. 1935. Tegnede selvportrætter.

Bibliografi

Egon Mathiesen i Nyt t. for kunstindustri, 1933 39–45. Mindeartikel i Grønningens kat. 1942 35–38 af Ib Andersen. Mandens blad-orientering febr. 1944. Henrik Bramsen i Årstiderne 1944 102–07 (med bibliografi).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig