Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Valdemar Gyllich

Oprindelig forfatter TKrogh
Artiklen stammer fra 2. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1933-44.

Valdemar Gyllich, Svend Ludvig Valdemar Gyllich (Gullich), 15.12.1836-31.10.1895, teatermaler. Født i Kbh. (Frels.), død i Hellerup, begravet i Kbh. (Vestre). G. der 1855-62 var elev på kunstakademiet havde fået en solid og grundig uddannelse af bl.a. N. Simonsen og W. Marstrand. Den unge talentfulde maler fik både den mindre (1860) og den store (1862) sølvmedalje, og efter at han havde deltaget i den slesvigske krig hvorunder han blev løjtnant, udstillede han 1866 på Charlottenborg et portræt af sin far. Nogle dekorationer han malede til Alhambra, tydede på at han ejede betydelige evner for teatermaleriet, og med støtte af den Reiersenske fond og Det Gassenske fideikommis drog han til Tyskland, Wien og senere Paris for at uddanne sig på dette felt. 1870 ansattes han ved Det kgl. teater hvor han allerede i sin første sæson fik lejlighed til at udføre dekorationerne til Ibsens Kongsemnerne og Bournonvilles ballet Livjægerne paa Amager, og man fandt at den nye teatermaler viste megen dygtighed og smag. Efter svenskeren Fritz Ahlgrensons afgang 1875 blev han ene om embedet som han varetog til sin død. – G. var en alsidig kunstner der blev en værdifuld medhjælper for instruktører som Pietro Krohn og William Bloch. Ofte måtte disse dele ære og ros med teatrets fortræffelige maler som ikke alene forstod at skabe fantasifulde ballet- og operadekorationer (Drot og Marsk, Aida og Mestersangerne), men også dagligdags interiører (Vildanden). Han virkede i den periode da realismen fik sit store gennembrud på teatret, og hans kunst var da også først og fremmest realistisk betonet. Han var en mester i naturillusion, og datiden beundrede i højeste grad hans evne til at skabe naturtro scenebilleder. Holger Drachmann skrev således at hans dekorationer til Der var en Gang – "vilde have gjort en hvilken som helst Scene i Europa Ære". – Sceneudkast i Teatermuseet.

Familie

Forældre: fabrikant Frantz Friedrich (Fritz) G. (1799-1872, gift 2. gang 1851 med Hansine Frederikke Georgia Preisler, 1826-1905) og Ane Sophie Vilhelmine Ørgaard (1810-48). Gift 1. gang 16.3.1863 på Frbg. med Karen Margrethe Jensen, født 12.3.1844 i Kbh. (Frels.), død 31.12.1894 på Skt. Hans hospital, d. af arbejdsmand Christen J. og Caroline Vilhelmine Norberg. Ægteskabet opløst. Gift 2. gang 13.7.1875 i Gentofte med balletdanser Flora Theodora Vilhelmine Ulrikka Wiberg, født 23.5.1849 i Kbh. (Trin.), død 11.6.1930 på Frbg., d. af proviantforvalter, senere handelsagent Ludvig Nicolai W. (1820-79, gift 2. gang 1863 med Karen Christine Jensine Rindom, 1844-1910) og Frederikke Christine Saturine Jansen (Jeansson) (1824–62).

Udnævnelser

R. 1892.

Annonce

Ikonografi

Mal. af L. A. Schou, 1865 (Teatermus.), og af Chr. Aigens ca. 1893. Relief af Axel Locher, 1894. Foto.

Bibliografi

Mathilde B. Grøn: Slægten Grøn-Muller-Klein, 1905. Th. Overskou: Den danske skueplads VII, 1876. G. Hetsch i 111. tid. 3.11.1895. Rob. Neiiendam: Det kgl. teaters hist. 1874-1922 I-V, 1921-30. Samme sst. 1890-92, 1970. Sv. Gade: Mit livs drejescene, 1941 9-18.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Torben Krogh: Valdemar Gyllich i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 21. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=290388