Vilhelm Bjerke-Petersen, 24.12.1909-13.9.1957, maler. Født på Frbg, død i Halmstad, Sverige. Som søn af kunsthistorikeren Carl V. Petersen fik B.-P. fra barneårene indsigt i både ældre og moderne kunst. Faderen var stærkt interesseret i de nye strømninger og ledede B.-P.s studier. 1926 besøgte han Harald Giersings malerskole og 1927 P. Rostrup Bøyesens. 1927–29 opholdt han sig om vinteren i Oslo hvor han gik på Statens kunstakademi og desuden studerede Henrik Sørensens og Alf Rolfsens billeder. Et eksempel på hans realistiske ungdomsmaleri findes i Fyns stifts kunstmuseum Cirkusfolk uden for el Telt, 1928. 1930–31 studerede han ved Bauhaus i Dessau med bl.a. Paul Klee og Kandinsky som lærere, og han blev stærkt påvirket af skolens analyser af maleriets grundelementer og deres dynamiske samspil inden for det genstandsløse maleri. Han sammenfattede senere lærdommene fra Bauhaus i bogen Symboler i abstrakt Kunst, 1933 (ny udg. m. noter v. Troels Andersen, 1974), og han blev herved den non-figurative kunsts første danske teoretiker. 1933 udstillede han med Ejler Bille i København og året efter var de medstiftere af gruppen Linien der i januar holdt sin første udstilling, og medredaktører af tidsskriftet Linien, tredivernes vigtigste danske tidsskrift om abstrakt og surrealistisk kunst. 1934 indtraf et brud mellem B.-P. og den øvrige redaktion i anledning af udgivelsen af hans bog Surrealismen. Han begyndte derefter udgivelsen af tidsskriftet konkretion. 1935–36 og 1935 kom Mindernes Virksomhed.
1943 tog B.-P. illegalt til Sverige og boede her til sin død, bortset fra et ophold i New York 1946–47. Under opholdet i Sverige vendte han tilbage til det konstruktive maleri. 1949 grundlagde han Moderna Konstskolan i Stockholm. En senere generation af danske kunstnere knyttede forbindelsen til hans arbejde med det abstrakte maleri ved at invitere ham som gæst til "Linien"s udstillinger i 1948 (hvor han i kataloget skrev om konkret kunst) og 1949. B.-P. var en igangsætter og katalysator der med sit førstehåndskendskab til de europæiske kunstcentre ledte mange impulser fra udlandet ind i det danske kunstliv. Ved sin død i Halmstad var han ikke længere centralt placeret i det danske kunstliv, men fra 1960erne og fremefter blev hans kunst på ny undersøgt og debatteret af kunstnere og kunsthistorikere. Kunstværker af ham findes i Den kongelige kobberstiksamling, Fyns stifts kunstmuseum, Aarhus kunstmuseum, Silkeborg kunstmuseum, Nordjyllands kunstmuseum, Moderna museet, Stockholm. Udsmykninger: vægdekorationer i Birkerød statsskole, 1930, Højdevangens skole, 1937, 46 vægdekorationer i Københavns almindelige boligselskabs ejendomme, ungdomslæse-salen i Halmstads bibliotek, 1953, sportshallen i Halmstad, 1955.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.