Suzette Holten, Suzette Cathrine Holten, 29.1.1863-11.2.1937, maler. Født i Kbh. (Vartov), død sst., begravet på Frbg. (Solbjerg kgd.). Som datter af landskabsmaleren P. C. Skovgaard og søster til Joakim og Niels Skovgaard voksede H. (af familien kaldet Cathrine) op i et stærkt kunstnerisk præget hjem, og det var kun naturligt at også hun allerede fra sin tidligste barndom forsøgte at tegne og male. Ved faderens død kom hun tolv år gammel i huset hos maleren Thorald Læssøe og voksede op sammen med dennes børn. En tid lærte hun at tegne hos Carl Thomsen, L. Tuxen og Frans Schwartz, men male gjorde hun helt på egen hånd. Mest betydning for hende fik venskabet med Edma Frølich, Elise Konstantin-Hansen og svigerinden Sophie Holten. H. rejste meget og opholdt sig ofte længere tid i udlandet. På sin første studierejse 1880–81 var hun i Tyskland, Østrig, Schweiz og i Italien hvortil hun 1893–94, 1900 og 1921 vendte tilbage på senere studieophold. Desuden var hun i Ægypten (1886–87) og i Paris (1889), og i en længere årrække tilbragte hun somrene i Norge (Hardanger). 1915 foretog hun en rejse til Nordkap, og 1906–09 var hun bosat med sin familie i USA. H. var repræsenteret på Charlottenborgs forårsudstilling 1885 og 1886, men 1891 var hun med blandt Den frie udstillings stiftere, og her udstillede hun fra da af med enkelte afbrydelser til 1927. Hendes produktion bestod overvejende af landskaber (navnlig bjerglandskaber fra Norge), blomsterbilleder og portrætter (bl.a. af Carl Nielsen), men hendes betydeligste indsats har måske nok været på det dekorative område. Sammen med sine brødre, T. Bindesbøll og andre af kredsen arbejdede hun i 90erne med keramik hos Eifrig i Valby, og prøver på hendes keramiske arbejder findes i Kunstindustrimuseet. Desuden har hun udført bogillustrationer, tegninger til guldsmedearbejder og broderier samt altertæpper til en række forskellige kirker rundt i landet (bl.a. Roskilde domkirke). Til Kvindernes udstilling 1895, som hun var med til at arrangere, og hvis kunstneriske leder hun var tegnede hun forlægget til vestibulens udsmykning med udstillingens symbol, en løvetand, og udstillede prøver på sine evner som interiørkunstner som vakte en del opmærksomhed. Møbler af denne type findes i Anchers hus, Skagen. Hun har været ansat på Den kgl. Porcelainsfabrik og senere en årrække hos Bing & Grøndahl. Dødsboauktion 1938.

Familie

Forældre: landskabsmaler P. C. Skovgaard (1817–75) og Georgia M. L. Schouw (1828–68). Gift 18.7.1894 på Frbg. (Imm.) med grosserer Hans Nicolai H., født 17.6.1871 i Torning, død 29.1.1937 i Kbh. (Skt. Ansgar), s. af sognepræst Hans Nicolai H. (1829–71) og Marenstine (Mine) Smith (1830–1913).

Ikonografi

Tegn. af P. C. Skovgaard, 1863, og flere senere, bl.a. 1869, mal. af samme 1870. Radering af Niels Skovgaard, 1884. Træsnit 1895. Tegn. af Johanne Krebs (St.mus.). Mal. af EDMa Frølich Stage.

Bibliografi

S. H. i Berl. tid. 25.11. og 30.12.1934, 6.1. og 13.1.1935, 17.2.s.å., 10.3. og 24.3.1936.-Tidsskr. for kunstindustri, 1895 138f. – Breve i Kgl.bibl. og Hirschsprungs museum.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig