Sally Philipsen, Sally Nikolaj Philipsen, 29.1.1879-15.5.1936, maler. Født i Kbh. (Mos.), død sst., begravet sst. (Mos. Vestre). P. var i malerlære i to år, besøgte Teknisk skole og dimitteredes herfra 1896 til akademiet hvor han opnåede afgang 1901. N.å. debuterede han på Charlottenborg hvor han siden da hørte hjemme som udstiller. 1904-05 og 1907-11 var han repræsenteret på Kunstnernes efterårsudstilling, 1929 på Forum udstillingen. Han var første gang i Italien 1903 og igen 1907 på det Kaufmannske legat. 1910 var han i Paris, foretog siden rejser til Tyskland, Holland, Sverige og besøgte atter Paris 1927 og Italien 1928. – P. begyndte at arbejde som portrætmaler, og lige indtil ca. 1917 udgør figurkompositionerne langt den overvejende del af hans produktion. Blandt hans tidlige billeder kan nævnes portrættet af moderen (1902), i hvilket der er tilstræbt en rembrandtsk virkning, og det store ret fornemme dobbeltportræt af ham selv og hustruen (1908). Opholdet i Paris 1909 og samværet med Oluf Hartmann fik betydning for P. Han mødte impressionismen og søgte ved sin hjemkomst sine motiver i de kbh.ske bydele der bedst kunne give en stemning og et lys svarende til det parisiske. I en årrække boede han i Rabeshave i Langebrogade, og Christianshavn, havnen og byens udkanter blev hans særlige felt. Gennem hele P.s liv havde kammeratskabet med andre kunstnere spillet en stor rolle, og med sin varme interesse for andres kunst blev han midtpunkt for en vennekreds som af malere bl.a. talte Einar Olsen, Sven Schou, Henrik Schouboe, Aage Lønborg-Jensen, Lauritz Mikkelsen og Marius Hammann. Om sommeren samledes man og arbejdede i fællesskab hos Sven Schou på Havnø ved Mariager fjord. Desuden fik Albert Gottschalks og Fridolin Johansens kunst stor indflydelse på P.s opfattelse af motivet og af det maleriske, hvad der bedst ses af hans gråvejrsbilleder fra Christianshavn, hans havnebilleder samt formiddagsbillederne fra Dyrehavsbakken. Med sådanne billeder viste han udpræget sans for det maleriske i motivet uden dog at behandle dette med egentlig kunstnerisk originalitet. P. nærede stor kærlighed til kunsten og i årenes løb var det lykkedes ham uden store midler at skaffe sig en ikke ubetydelig samling der omfattede nyere dansk malerkunst (navnlig Gottschalk, Fridolin Johansen og Th. Philipsen) og fransk malerkunst samt en værdifuld samling negerskulptur og kinesiske antikviteter.

Familie

Forældre: bogtrykker, senere grosserer Ferdinand P. (1852-1912) og Sophie Wagner (1854-1922). Gift 11.12.1906 på Frbg. med Louise Juliane Fanny Møller, født 25.10.1871 i Kbh. (Frels.), død 1.3.1951 sst. (Trin.) (gift 1. gang 1891 med skuespiller Emmanuel Larsen, 1865-1917), d. af arbejdsmand Andreas Carl Poul M. (1838-72) og Maren Christine Christensen; adopteret af fabrikant Carl Frederik Hvilsom (1837-90) og Juliane Pauline Daniella Müller (1842-89).

Ikonografi

Afbildet på Vilh. Pachts mal. af akademiets skole, 1904. Malede selvportr. bl.a. 1906, 1912, 1920 og 1935. Tegn. af Simon Olsen, 1916 (Kgl. bibl.). Foto. – Gravsten af Aage Lønborg-Jensen, 1937.

Bibliografi

Kat. over S. P.s og Anton Hansens auktion, 1932. Kat. over S. P.s dødsboauktion, Winkel & Magnussen, 1936. – S. P. i Samleren X, 1933 17-24. – Politiken 9.2.1928, 19.2.1934. Kn. Pontoppidan sst. 16.5.1936; sst. 18.5 og 29.9. s.å. Ekstrabl. 15.5. s.å. L. Rostrup Bøyesen i Dagens nyheder s.d.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig