Reidar Magnus, 24.10.1896-14.6.1968, maler. Født i Leipzig, død i Brovst, begravet i Kbh. (Vestre). Det var tuberkulosen der bestemte at M. skulle komme til at yde sin kunstneriske indsats i Danmark. På grund af pladsmangel andre steder blev han i begyndelsen af 20erne indlagt til behandling på Vejle fjord sanatorium, men i 1926 var han i gang med sin uddannelse på kunstakademiet i Kbh. hvor prof. Ejnar Nielsen blev hans lærer. Før sygdommen brød ud havde han dog i en kort periode i Oslo studeret klassisk filologi. På kunstakademiet gik M. mest op i undervisningen hos Aksel Jørgensen på grafisk skole hvor han kom i nær berøring med kunstnere som Povl Christensen, Holger J. Jensen, Henry Jensen, S. Hjorth Nielsen og Kaj Ejstrup m.fl., og op til midten af 30erne dyrkede han overvejende hverdagsmotiver, socialt prægede virkelighedsskildringer med en tendens mod det lyriske eller groteske, fx bidrog han, sammen med flere af de ovennævnte kunstnere, til en grafikmappe med titlen Byen, 1935. - Meget tyder på at M. ikke var i dyb kunstnerisk overensstemmelse med de fremherskende træk i 30er kunsten herhjemme. Fra omkr. midten af 30erne indtraf en pause i hans produktion der kom til at vare ca. 10 år. Da han i midten af 40erne genoptog sin kunstneriske produktion var der sket en metamorfose - et ord han gerne selv anvender som billedtitel. Fra nu af arbejdede M. frigjort og fabulerende omkring et mere tidløst menneskebillede. Masker og myter bliver den samlede titel på hvad han frembringer som malerier og farvelitografier. M.s malerier skildrer, ligesom farvelitografierne, en mørk fantasi- eller drømmeverden med stiltræk fra bronzealderen. M. maler lige ud af de indre syner og hans motiver kredser om offerscener og kultiske handlinger. Malemåden er laserende, farven er påført i mange lag og overfladen er emaljeagtig så farvens dybde og klangfuldhed kommer til sin ret. De magisk-visionære farvelitografier er dog nok M.s vigtigste indsats. De er ofte udgangspunkter for malerierne og udgør på deres felt noget af det ypperste i dansk kunst. Alle M.s farvelitografier, der er lavet i meget små oplag, er skabt på grafisk skole på kunstakademiet hvor M. arbejdede det meste af sit liv. De seneste par år inden sin død fungerede han på skolen som konsulent for litografi. Anerkendelsen kom langsomt og sent til M. Men den kom. I de sene år var han en flittig udstiller, bl.a. udstillede han i Oslo kunstforening 1966 og i Kunstforeningen i Kbh. 1969 samt på et stort antal udstillinger i ind- og udland. M. er repræsenteret på bl.a. Statens museum for kunst. 1965 tildeltes han Eckersbergmedaljen.

Familie

Forældre: etnograf Hagbart M. (1868-1940) og Johanne Marie Knudsen (1870-1940). Gift 1.11.1928 i Kbh. (Trin.) med maler Vesta Theresia Lovise Lippert, født 28.12.1901 i Kbh. (Trin.), d. af direktør Thorvald Alfred L. (1869-1945) og Ane Sophie Olesen. Ægteskabet opløst.

Ikonografi

Litografi af S. Hjorth Nielsen, 1927, og af Torben Jensen, 1935. Foto.

Bibliografi

Bent Irve i Hvedekorn XXXVII, 1963 45-47. Samme i Kat. til kunstforen.s udstilling 1969. Preben Ramlov i Koloristernes katalog, 1969.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig