Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Rasmus Nellemann

Oprindelige forfattere MeHa og BIrve

Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84. Indholdet er opdateret til denne onlineudgave.

Rasmus Nellemann, 2.3.1923-4.9.2004, maler, grafiker. Rasmus Nellemann var uddannet håndværksmaler og fik sine første kunstneriske impulser på Odense tekniske skole hos maleren Albert Elmstedt. Kort efter læretidens afslutning blev Rasmus Nellemann elev på kunstakademiet i Kbh. Her var han på malerskolen elev af professor Vilhelm Lundstrøm 1947-48 og professor Aksel Jørgensen 1948-52, i tiden 1950-53 frekventerede han også kunstakademiets grafiske skole under Holger J. Jensen. Rasmus Nellemann debuterede på Kunstnernes efterårsudstilling 1950 med seks malerier fra fødebyen Millinge. Men maleriet skulle ikke komme til at spille nogen langvarig rolle i hans produktion, 1952 kastede han sig over grafikken og den var siden hans vigtigste udtryksform. I de første år var det mest litografiet han dyrkede, men allerede fra midten af 50erne var det ætsningen der nød hans største bevågenhed. Rasmus Nellemanns kunst er stærkt baseret på synsoplevelsen, men han var kræsen med hensyn til motiver fordi han særlig dyrkede den konstruktivistiske klarhed og opbygning som kendetegner arkitektur, maskiner og brugsgenstande som fx kraner, kulsiloer, landbrugsredskaber, skibskonstruktioner, jernbaneskilte m.m. Sagligheden i udtrykket markerede Rasmus Nellemann både gennem iagttagelsens grundighed og sin minutiøse radereteknik. Næsten alle billedets elementer er bygget op af små tætliggende, parallelle rids. En ejendommelig nøgtern og sjælløs metode som Rasmus Nellemann dog på forunderlig vis fik forlenet med en kølig skønhed og poesi der giver øjet mulighed for at fryde sig over den stramme billedlige orden og det klart beherskede sprog.

Rasmus Nellemann var en følelsesfuld og nænsom konstruktør. I hans billeder får de menneskeskabte ting en slags værdi-oprejsning i billedkunstnerisk form. Det er en væsentlig side af hans udtryksform at den er så uanmassende human og vidner om de genstande som er skabt af mennesker til gavn og nytte for mennesker. Den omhu med hvilken han gengav en krankonstruktions ribber og et skibs spanter er i slægt med den ordnende præcision hvormed C. W. Eckersberg noterede sig arkitekturmotivets detaljer og skibenes dæksplanker, master, rigning osv.

En særlig vidtrækkende udbredelse har Rasmus Nellemanns grafiske udtryksmåde fået gennem frimærkerne. Indtil 1992 udførte han 32 frimærker til det danske postvæsen og er hermed en af de mest produktive danske frimærkekunstnere. Han er nok også den danske billedkunstner der bedst har mestret det lille formats krav. I det diminutive format fandt hans motivsans og ordenskrav nogle af sine fineste udtryk. Det er værd at gøre opmærksom på de tre frimærker han lavede over motiver fra landbruget 1960, Selandiamærket og mærket til minde om 150-året for Tivolis grundlægger Georg Carstensen, 1962. Blandt hans senere frimærker kan nævnes Dampmaskinen 200 år, 1990. At der kan stilles og indfries krav om at frimærkerne besidder høj billedkunstnerisk kvalitet har Rasmus Nellemann herhjemme sin store del af æren for.

Annonce

En helt anden side af Rasmus Nellemanns kunstneriske produktion omfatter keramik. Han lavede en del fritstående keramiske relieffer af samme klare, konstruktiviske billedopbygning som kendes fra hans øvrige produktion. Det er iøvrigt i det keramiske materiale han udførte sin væsentligste større kunstneriske udsmykning, den findes på Bygholm landbrugsskole ved Horsens. Den tredelte udsmykningsfrise blev bekostet af Ny Carlsbergfondet og afleveret 1962. Desuden har han lavet keramiske relieffer til gavlen på Ledøje-Smørums rådhus, 1986.

Rasmus Nellemann udstillede flittigt, bl.a. på officielle udstillinger med Ung dansk kunst i Paris og Amsterdam, 1953, IV Mostra Internazionale de Bianco e Nero, Lugano 1958 og biennalen i Sao Paulo, 1960 hvor han blev tildelt sølvmedalje. Rasmus Nellemann er repræsenteret i en lang række danske og udenlandske museer, bl.a. Nasjonalgalleriet i Oslo, Nationalmuseum i Stockholm og Malmö museum. En retrospektiv udstilling, Grafik 1950-1980, blev 1980 afholdt i Kastrupgårdsamlingen, Kastrup. Rasmus Nellemann var 1963-69 formand for Grafisk kunstnersamfund. 1974 fik han tildelt Eckersbergmedaljen og 1986 Thorvaldsen-medaljen.

Familie

Rasmus Nellemann blev født i Millinge, Svanninge sogn, på Fyn.

Forældre: brygger Peter Jørgensen (1892-1957) og Kirsten Nellemann Rasmussen (1894-1967). Gift 1.5.1952 i Køge med Grethe Arense Andersen, født 6.5.1929 i Håstrup, d. af skovløber Peder A. og Marie Andersen (født 1895).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Interview i De grafiske fag LXXI, 1975 nr. 1 2-5. -Bent Irve i Hvedekorn, 1964 nr. 1 8-11 (heri værkfortegn, over grafik 1952-63). Helge Ernst i Grafik, ser. II, 1972 2-7. Jette Kjærboe i Kat. til Kastrupgårdsaml., 1980.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Merete Harding, Bent Irve: Rasmus Nellemann i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 15. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=294852