Per Kirkeby, f. 1.9.1938, maler, forfatter. Per Kirkeby studerede geologi ved Københavns universitet 1957–64 og blev cand.mag. i naturhistorie med zoologi som hovedfag. 1958 var han første gang i Grønland og deltog siden i forskellige arktiske ekspeditioner, således i anden Peary Land ekspedition 1963, og 1964 og 1965 i Meteorit-ekspeditionerne. Rejselivet har været en vigtig del af hans tilværelse, og elementer fra "opdagelsesrejser" dukker op i mange af associationslagene i hans kunst. 1967 var han for første gang i New York, 1970 i Mellemamerika, 1971 i Centralasien og 1974 sejlede han med skibet Nordkaperen på Middelhavet. Det meget fjerne, både i tid og sted, udøver en stærk tiltrækning på Kirkeby, samtidig med at han gang på gang kredser om det særegent danske i den nationale tradition og den hjemlige natur.

Per Kirkeby har arbejdet inden for mange grene af kunsten: som digter, maler, essayist, filmskaber og scenograf. Hans første bog, digtsamlingen Per Kirkeby litt. blev udgivet af Morsø kunstforening 1965, året efter afholdelsen af hans første separatudstilling på Københavns hovedbibliotek. Siden fulgte bl.a. romanen 2,15, 1967 og digtsamlingerne I ørkenen møder Maigret entropien, 1968, Jüngling auf der Wanderschaft, 1970, Perspektivet, 1976, Naturstudiet, 1979. Kirkeby var i perioden 1960–63 i redaktionen af Clartébladet og 1966–69 medredaktør af tidsskriftet Hvedekorn. Kirkebys tilholdssted i den danske billedkunst var Den eksperimenterende kunstskole (Eksskolen) der blev oprettet 1961, væsentligst på initiativ af Troels Andersen og Poul Gernes. Her arbejdede Kirkeby med grafik (se hans redegørelse i kataloget Alternativ dansk grafik i tresserne, Kastrupgårdsamlingen 1978), maleri og happenings (et eksempel er udgivet i Hvedekorn, 1965, 5, 168–69). En form for videreførelse af det kollektive arbejde på Eksskolen blev gruppen "Arne og Ben"s udstillinger (med Poul Gernes, Bjørn Nørgård, Lene Adler Petersen og Richard Winther) hvoraf den første fandt sted på Kunstmuseum Luzern 1976 og den sidste på Tranegården 1979. Kirkeby har dog aldrig fuldstændigt overgivet sig til den kollektive arbejdsform da hans kunst i høj grad bygger på et spil mellem det personlige/private og det almene. Over denne problematik skabte Kirkeby således i december 1972 sin "museumsudstilling" i Gentofte kunstbibliotek, en ophobning af objekter med reference til hans liv og rejser der blev den første af flere lignende udstillinger.

I europæisk/amerikansk sammenhæng er popkunsten og fluxus-bevægelsen i 1960erne de vigtigste nutidige udgangspunkter for Kirkebys arbejder, men på samme tid er hans forhold til kunsthistorien gennemreflekteret og af væsentlig betydning. Analyser af samtidig og ældre kunst findes i essaysamlingerne Flyvende blade, 1974 og Naturens blyant, 1978 og en form for selvbiografiske noter i Et billedudvalg, 1975. Filmiske variationer over temaer fra den danske guldalder giver Kirkeby i filmen Dyrehaven – den romantiske skov som han i 1970 skabte med Jørgen Leth med hvem Kirkeby desuden i 1979 samarbejdede da han udførte scenografien til en fjernsynsudgave af Oehlenschlægers Skt. Hans Aften Spil. Han har endvidere lavet scenografi til balletten Svanesøen, både til Det kgl. teater, 1996 og New York City Ballet, 1999 og til Romeo & Juliett til New York City Ballet, 2007. Blandt Kirkebys film kan desuden nævnes Normannerne (med Poul Gernes, 1975) og to filmiske portrætter af kunstnere, der har fængslet ham: Wilhelm Freddie, 1972 og Asger Jorn, 1977. Desuden har han lavet filmen Geologi - er det egentlig videnskab?, 1981.

Ud over en lang række enkeltmalerier har Per Kirkeby udført en række større udsmykningsopgaver: Til Det kongelige biblioteks nye bygning Diamanten udførte han et kæmpe loftmaleri i 1999, til det nye Auditoriehus ved Århus universitet loft og vægmaleri 2001 og til Geologisk museum vægmalerier 2004. Han har endvidere udført kirkeudsmykninger, bl.a. en totaludsmykning af Frejlev kirke 1996-2002 og en altertavle til Sct. Mortens kirke i Randers 2004. Blandt hans skulpturarbejder kan nævnes otte store bronzeskulpturer til Bundesratsgelände i Berlin, 2000 samt fire bronzerelieffer til Operaen i København, 2005.

Kirkeby har udviklet murstensskulpturen som selvstændig genre, og hans værker finde både i ind- og udland; her kan nævnes murstensstenskulpturer sammen med bronzeskulpturer til Gentofte kommunes hovedbibliotek 1987, en murstensskulptur på Kimbrertorvet i Aars og en murstensskulptur til Ørestaden 2005. Sammen med arkitekten Jens Bertelsen har han tegnet Museumscenter Aars, 1999.

Kirkeby var 1978-89 professor ved Akademie der bildenden Künste i Karlsruhe og 1989-2000 ved Kunstakademiet i Frankfurt. Han har siden 1982 været medlem af Det danske akademi. Han har afholdt talrige separatudstilling i ind- og udland og er repræsenteret på en lang række museer i Danmark og i udlandet.

Kirkeby har modtaget flere hædersbevisninger, bl.a. Thorvaldsens medalje 1987, Prins Euggens medalje 1990, Wilhelm Hansen fondens hæderspris 2000 og 2001 modtog han den fornemme hædersmedalje Ingenio et arti.

Familie

Født i København (Sundby sogn).

Forældre: stud.polyt., senere civilingeniør Alfred Kirkeby Christensen (1915-2005) og Lucy Helga Alice Nisbeth Bertelsen (1915-99). Gift 1. gang 20.4.1965 med Jonna Elisabeth Therkelsen, født 7.6.1942 i København. Ægteskabet opløst 1976. Gift 2. gang 1979 med filmproducer Vibeke Windeløv, født 22.12.1950 på Frederiksberg, d. af sognepræst Ib Windeløv (død 2008) og Musse Nygaard Andersen (død 1997). Ægteskabet opløst 2002. Gift 3. gang 11.6.2005 med Mari Anne Duus Jørgensen, født 20.11.1953.

Udnævnelser

R. 1997.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Poul Erik Tøjner: Per Kirkeby - skulptur, 2005. Poul Erik Tøjner: Per Kirkeby - maleri, 2008. Anne Wolden-Ræthinge: Jeg er her endnu : Per Kirkeby fortæller til Ninka, 2007. Fortegn. over udstill., interviews, film, bøger m.m. i Per Kirkeby: Norge-Sverige-Danmark, Oslo 1975. John Hunov: Per Kirkeby. Oeuvrekat. 1958–77, 1979. – Per Kirkeby: Arbejdsnoter. St. Hans aften spil i Cras XXII, 1979 73–83. – Interview i Kunstforum international XXV, Mainz 1978 110–26.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig