Olivia Holm-Møller, 5.11.1875-3.11.1970, maler, billedhugger. Født i Homå ved Grenå, død i Rungsted. H.-M. arbejdede som maler intensivt næsten til sin død knap 95 år gammel og efterlod sig en omfattende, stærkt personligt udformet produktion der vidner om hendes på én gang barske og følsomme sind. Oprindeligt underviste hun på grundtvigske fri- og højskoler, men blev her grebet af billedkunsten og søgte 1901 på akademiet. Alt efter hvad økonomien tillod, gik hun her gennem otte år og uddannede sig som billedhugger, men besøgte også malerskolen. 1906–07 opholdt hun sig i Italien på den første af sine talrige lange rejser. Her blev hun betaget af etruskernes vægmalerier og grækernes relieffer som hun også havde studeret i London 1905, en påvirkning der ses i et portrætrelief fra 1906 på kunstmuseet. – H.-M. forlod imidlertid skulpturen til fordel for malerkunsten hvor hendes første væsentlige arbejder blev figurkompositioner Vejen til faderen (tilintetgjort) og Niobe, begge 1914. Trods den heftige, bevidst primitive form afspejler de slægtskabet med figurmalere som Joakim Skovgaard og Jens Søndergaard. De viser dog også, ligesom de senere bibelske scener, dansebilleder og landskaber, at hun tilhørte symbolisternes generation hvoraf særlig Ejnar Nielsen og J. F. Willumsen havde betydning for hende (Læsende drenge ca. 1925, Vejle kunstmuseum). Gennem samme periode lærte hun sig raderingens og træsnittets kunst. Særlig de sidste er vel påvirket af tysk ekspressionisme, men tryk som Badende børn, 1918, Slædebakken, 1919 og Dansen om guldkalven, 1923 er tillige både milde og yndefulde. Fra 20erne kom farven til at spille en stadig større rolle for H.-M. (Høstlandskab med gammelkone, 1931, kunstmuseet), dog mere i sin symbolske betydning end ved sine rumdannende egenskaber. 1934–47 malede hun en friseagtig serie Slægten I-X, som hun selv anså for sit hovedværk, hvor hun i visionær form har skildret menneskelivets faser og drifter. En del af den blev købt til Askov højskole. Århus katedralskole erhvervede en anden serie Musikalsk komposition I-V, 1940. Derimod var seks landskaber til Kvinderegensen, hvortil hun også udførte et relief, De kloge jomfruer, et bestillingsarbejde (1930–32). – 1940 blev H.-M. hædret med Tagea Brandts rejselegat som dog først kunne benyttes efter krigen til ophold 1947–48 i Algier, Tunis og Marokko. 1950 besøgte hun Mexico hvor hun med lige stor entusiasme studerede den præcolombianske kunst som den moderne maler José Clemente Orozco. Hun foretrak en spartansk livsform for så meget oftere at kunne rejse og begav sig uforfærdet, særlig i sin høje alderdom, til eksotiske rejsemål, flere gange dog i selskab med maleren Jens Nielsen med hvem hun tidligere havde udstillet og hvis portræt hun malede 1942 (kunstmuseet), således Indien 1954–55, Kina 1960 og Afrika 1961–62. På rejser arbejdede hun med skitseblok og raderplader og først hjemme udførte hun de farverige malerier som fik erindringens afklarede form (Ørne i Himalaya, 1955, kunstmuseet). – H.-M. som af natur var noget af en mystiker var i alle livets forhold selvhjulpen, og hendes rolle i kunstlivet uortodoks. Hun udstillede som ung på Charlottenborg og Kunstnernes efterårsudst., blev aldrig medlem af nogen gruppe, men holdt talrige separatudstillinger. Udover kunstmuseet og særlig kobberstiksamlingen er hun repræsenteret på en række provinsmuseer, og 1971 åbnedes Holmen, Løgumkloster, særligt for hendes arbejder.

Familie

Forældre: lærer Carl Vilhelm August Møller (1840–1906) og Ane Kirstine Barbara Holm (1844–1937). Ugift.

Ikonografi

Afbildet på mal. Stenegelunden i Volterra af Einar Nielsen 1906–07 (St.mus.). Flere selvportr., bl. a. udst. 1952. Mal. af Anne Marie Telmanyi udst. 1974.

Bibliografi

O. H.-M.: Raderinger og træsnit, 1961 = Grafisk orientering. Ejler Bille i Information 5.2.1954. Knud Hansen i Dansk udsyn XXXVIII, 1958 1–16. Niels Th. Mortensen: O. H.-M., 1960. Jan Zibrandtsen: Moderne da. maleri, 2. udg. 1967 290–94. Bertel Engelstoft i Politiken 4.11.1970. Katalog fra mindeudstill. på Sophienholm 1978.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig