Mogens Andersen, Mogens Helge Thestrup Andersen, 8.8.1916-16.4.2003, maler. Mogens Andersen søgte ind som elev på maleren P. Rostrup Bøyesens private malerskole og gik der 1933–39 men gjorde i perioden korte rejser til Sverige, Tyskland og Frankrig. Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling 1935 og var 1942 medstifter af kunstnersammenslutningen "Bølleblomsten".

Afgørende for Mogens Andersens kunstneriske udvikling var især en række ophold i Paris i årene umiddelbart efter krigsafslutningen 1945. Her bidrog impulser fra pariserskolen og venskaber med bl.a. Bazaine, Éstéve og Laurens til at konstituere hans kunstneriske udtryksform. Også med hensyn til udstillingsaktiviteten har hans interesser ofte været vendt mod syd, fra den lange udstillingsliste kan nævnes: separatudstillinger i Paris 1954–59–60–63–67–75 samt deltagelse i forskellige gruppeudstillinger, 1968 den ene af Danmarks to repræsentanter ved biennalen i Venedig.

Mogens Andersen overtog 1952 Rostrup Bøyesens malerskole og ledede den til 1959, desuden var han lærer ved Académie de la Grande Chaumiére, Paris, 1963. Sideløbende med sin kunstneriske aktivitet udfoldede Mogens Andersen sig flittigt som skribent, var fx kunstanmelder ved Arbejderbladet 1937–39 og udgav bogen Moderne fransk Malerkunst, 1948, dernæst Omkring kilderne, 1967, og erindringsbindene Nødigt, men dog gerne, 1976, Ungdomsrejsen, 1979, og Huset : erindringsmomenter, 1986 Desuden står han som forfatter til en lang række artikler i dagblade og tidsskrifter. Mogens Andersen beklædte tillige et anseligt antal hverv og tillidsposter inden for kultur- og kunstlivet, bl.a. som gæsteprofessor ved kunstakademiet i Kbh. 1970–72 og 1977-80 var han formand for Statens kunstfonds billedkunstneriske udvalg.

Først i slutningen af trediverne begyndte Mogens Andersens kunst at vise personligt særpræg og i begyndelsen af fyrrerne begyndte han at arbejde med opstillingsmotivet som forblev kernen i hans kunst, selv om udviklingen i hans maleri herefter langsomt gik i retning af abstrakt frigjorthed. Hans billeder er oftest domineret af mørke, svulmende ornamenter der breder sig dramatisk og melodisk på billedfladen og med deres stofrige, aftonende overgange giver kig ind til bagvedliggende farver og rum. Det er en kultiveret malerkunst som uden støtte i entydige, indholdsmæssige eller motiviske, kvaliteter søger at virke ved rene maleriske midler. Trods Mogens Andersens afgørende kunstneriske forankring i maleriet udførte han desuden en hel del grafik og keramiske arbejder.

Mogens Andersen er repræsenteret på mange kunstmuseer herhjemme og i udlandet og har udført flere store udsmykninger, bl.a. i Kbh.s kommunes hovedbibliotek, 1958, byrådssalen i Gentofte rådhus, 1971, Restaurant Copenhague, Paris, 1972–73, kunstmuseet i Bochum, 1981, Sejs-Svejbæk Kirke ved Silkeborg, 1990.

Han modtog 1949 Eckersberg-medaljen og 1984 Thorvaldsen-medaljen.

Familie

Mogens Andersen blev født i Kbh. (Islands Brygge sogn).

Forældre: fuldmægtig, senere teknisk konsulent Ejnar Fledelius Thestrup Andersen (1893–1960) og kontorassistent Erna Ingeborg Andersen (1894–1964). Gift 1. gang 18.4.1941 i Svendborg med Rikke Charlotte Johanne Hansen, født 30.12.1918 i Kbh., datter af maler Niels Hansen (1880–1946) og Anna Kjær (1884–1972), ægteskabet opløst 1946. Gift 2. gang 28.11.1947 i Kbh. (b.v.) med violinist Inger Therkildsen, født 18.11.1917 i Kbh., datter af kgl. kapelmusikus Harald Thorvald Therkildsen (1881–1961) og Karen Margrethe Jørgensen (født 1891).

Ikonografi

Tegning af Hans Bendix, udstillet 1956. Maleri af Karl Niemann, udstillet 1957. Foto.

Bibliografi

Mogens Andersen: Nødigt, men dog gerne, 1976. – Ole Næsgaard: Mogens Andersen (Vor Tids Kunst, nr. 53) 1956. Jan Zibrandtsen: Moderne dansk maleri, 1967 (2. udg.) 274–77. Svend Eriksen: Om Mogens Andersens stentøj. Den kgl. porcelainsfabrik. 1973. Udstillingskatalog: Den frie, Kbh. sept. 1976.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig