Michael Ancher, Michael Peter Ancher, 9.6.1849-19.9.1927, maler. Michael Ancher blev sat i latinskolen i Rønne, men da det økonomisk gik tilbage for hans forældre nåede han ikke at blive student. 1865 fik han plads på Kalø godskontor. Da Th. Philipsen og Vilh. Groth næste sommer malede der på egnen stimulerede de ved at rose hans tegninger hans lyst til at forsøge på at skabe sig en eksistens som kunstner. 1871 kom han i København på C.V. Nielsens tegneskole og snart efter på Kunstakademiet hvis klasser han gennemgik, dog uden at opnå afgangsbevis.

1874 debuterede han på Forårsudstillingen med sit dygtigt komponerede, men noget klodset tegnede og urent malede En jysk Barselsstue. Billedet viser afhængigheden af det traditionelle genremaleri som det senere skulle blive hans opgave at bekæmpe. Den samme sommer kom Michael Ancher for første gang til Skagen. Her fandt han et oprindeligt miljø og en særpræget befolkning som straks fængslede ham og som han brugte sit liv på at skildre, altid med ægthed og autoritet, men med vekslende kunstnerisk lødighed. I billeder som Scene fra en Krostue, 1874, En Forlovelse, 1876, og det langt finere gennemarbejdede En Lægprædikant holder Gudstjeneste paa Skagens Strand, 1877, spores endnu den ufrihed og mangel på atmosfære som gør disse arbejder livløse.

Beherskelsen og videreførelsen af den klassiske tradition ses derimod i det lille portræt af Chr. Sveistrup, 1872, og især i det overlegent malede profilbillede af Anna Brøndum, 1878. Sit gennembrud fik Michael Ancher med den store figurkomposition Vil han klare Pynten? fra 1880. Gruppens dristige komposition, de tunge skikkelser, den hele isgrå stemning af hav og storm løfter dette værk ud over, hvad tiden ellers bød på af friluftsmaleri. Billedet, med lån fra Rafaels Vogt mine Faar, røber den ambition at Michael Ancher ikke bare ville sprænge sig vej ud af det drømmende, idylliske genremaleri og yde sit bidrag til det moderne realistiske gennembrud. Han ville arbejde under en større horisont og fastholde renæssancetraditionen i europæisk kunst på samtidens betingelser.

Som Courbet ville han vise en anden side af samfundslivet end den borgerlige, guldalderen havde dyrket. Det var kropsarbejdet og de anspændte menneskeskikkelser, sindsoprør, glæde og sorg udtrykt i handling han sloges for at give sandt udtryk i sin kunst. Af billeder inden for denne genre må især fremhæves Fiskere i Færd med at sætte en Rorsbaadi Vandet, 1881, og Den druknede, 1896.

Michael Anchers billeder af Skagens fiskere, som skabte hans berømmelse, værdsættes dog i dag mindre højt end hans mere fordringsløse motiver, under hvis gennemførelse han hengav sig friere til den rent maleriske side af sit arbejde. Ved en Sygeseng, malet 1879 på Bornholm, viser hvordan han modellerede rummet og genstandene op med fyldige rene lokalfarver som de nederlandske mestre.

Detaljen med blomsterne, flasken, kopperne og salmebogen på det rødmalede bord, som kontrasterer til den grønne væg, er karakteriseret med funklende prægnans. Endnu mere fuldkomment inden for den samme motivkreds og malet under indflydelse af Vermeer er En syg ung Pige, 1882, hvor Tine ligger i sin seng og ser mod lyset som står ind i rummet fra billedets højre side. Det falder på sengetøjets olmerdug og hvide betræk, på den udsøgt malede nøgne væg og den lille opstilling med blomster i en krukke og medicinflasker på den blanke stol. Billedet er det ene af en magtfuld trilogi hvis to andre er Figurer i et Landskab, 1881 og Fattig Kristian uden for sit Hus, 1884. Fra de følgende år stammer det monumentale helfigurbillede, Portræt af Anna Ancher, 1883, den frugtsommelige hustru stående i døren til det gamle havehus, og En Barnedaab, 1884–88, en af Michael Anchers ypperste figurkompositioner.

Motivet er datteren Helgas barnedåb i Skagens kirke, gennemført med streng kølighed i det høje spredte lys over den mørke figurgruppe hvis kvindekjoler er gengivet med stoflig fylde og fuldtonende farveklange. Endnu et hovedværk er Pigen med Solsikkerne, malet to gange, 1889 og 1893, med Maren Brems som model, stående i døren i huset på Markvej med kobberspanden med de store blomster i sin favn.

Michael Ancher boede hele sit liv som kunstner på Skagen og delte sit arbejde mellem de heroiserende fiskerbilleder, hav- og landskabsmaleriet og de hjemlige motiver, hvortil hører en række indtrængende malede portrætter af hans hustru og datter. Af stor og gribende virkning er Juledag 1900, 1903, malet på et kompositorisk grundlag lagt af Frans Hals, forestillende de kvindelige brøndumske familiemedlemmer samlet om et bord med hvid dug og en opslået bibel. Det er malet med samme naturlige myndighed som Fru Anna Ancher vender hjem fra Marken, 1902, på én gang klassisk i sin kunstneriske opfattelse og jævnt dansk.

I værker som de sidstnævnte overvandt Michael Ancher sin ofte svigtende selvtillid og de modstridende kræfter i sit eget sind der udløste hans mismod og fortrydelse. Og for disse arbejder vil han utvivlsomt blive husket og værdsat længere end for den sammenbidthed hvormed han tog kampen op med sine fiskermotiver.

Familie

Michael Ancher blev født på Frigård i Rutsker sogn på Bornholm, døde i Skagen og er begravet sammesteds. Forældre: gårdejer, senere købmand Hans Michael Ancher (1825–75) og Ellen Eliabeth (Elna) Munch (1827–85). Gift 18.8.1880 i Skagen med Anna Ancher, f. Brøndum, født 18.8.1859 i Skagen, død 15.4.1935 sst., d. af købmand, hotelejer Erik Brøndum (1820–90) og Ane Hedvig Møller 1826–1916).

Ikonografi

Talrige selvportrætter, bl.a. En barnedåb, 1880 (Ribe stiftsmus.), 1902 (St. mus.), 1905 (Skagens mus., Rønne mus. og i Budapest). Talrige portr. af P.S. Krøyer, bl.a. 1883 (Skagens mus.), buste i gips og bronze, 1884 (Fr.borg, Skagens mus., Hirschsprung), 1888 (Fürstenbergska saml., Göteborg), Jægere, 1898 (Randers mus.), af Anna Ancher (Skagens mus., Randers mus.) og af Helga Ancher, bl.a. 1920 og 1922 (Skagens mus.). Fremstillet på Erik Henningsens tegn. af gruppen "Bogstaveligheden" (Fr.borg). Statue, sammen med Krøyer, af L. Tuxen, 1907 (Skagens mus., gips og bronze). Tegn. af Otto Neumann, 1919 (St.mus.) og af L. Tuxen, 1922. Tegn. af Jean Altamura og statuette af Grethe Gyde (begge Skagens mus.). Mal. (gruppebillede) af Schønheyder-Møller og mal. af H.N. Syrak Hansen. Foto. Mal. af Anna Ancher, 1901 (Nat.mus., Sth.). Buste af H. Gyde Petersen (Bornholms mus.).

Bibliografi

Lit.: se Anna Ancher.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig