Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Karl Larsen

Oprindelig forfatter IVRN
Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Karl Larsen, Karl Georg Larsen, 18.4.1897-24.11.1977, maler. Født i Kbh. (Stef.), død i Holte, begravet Søllerød kgd. Som 14-årig kom L. i malerlære og gik på Teknisk skole i Kbh. vinteren 1912–13. I de nærmest følgende år kom han ind i kunstnerkredse hvor især mødet med Vilhelm Lundstrøm blev betydningsfuldt. Uden at have modtaget nogen egentlig form for undervisning fik han en stormende start som maler. 1917 slog han igennem på Kunstnernes efterårsudstilling hvor han havde debuteret det foregående år. Indtil slutningen af 20erne deltog L. i en række udstillinger både herhjemme og i udlandet: Charlottenborg forårsudstilling 1919–20, Den frie udstilling 1920 (som gæst), Salon d'Automne, Paris 1922, Den skandinavisk-franske udstilling i Maison Watteau, Paris 1923, Moderne dansk malerkunst, Charlottenborg 1925, Helsingfors 1928, Forum, Kbh. 1929 m.fl. L.s navn knyttes først og fremmest til gruppen De fire (Lundstrøm, Axel Salto, Svend Johansen) som repræsenterede 20ernes avantgardekunst herhjemme. L. deltog i De fires udstillinger i Kbh. 1921–28, Kristiania (Oslo) 1921, Göteborg 1922. Med hjælp fra stipendier (Stoltenberg 1921 og Zach. Jacobsen 1924) opholdt L. sig 1921–25 i lange perioder i Paris, Bormes og Cagnes – ofte sammen med kammeraterne fra De fire. Ca. 1925-ca. 1933 havde L. en ret velbesøgt kunstskole. 1926 modtog han akademiets stipendium og 1929 fik han tildelt Vilh. Pachts kunstnerbolig for livstid. På dette tidspunkt var L.s store år ved at være slut. For en tid gled interessen for maleriet lidt i baggrunden, og 1929 gik han på akademiets dekorationsskole, hvorefter han i en halv snes år især helligede sig mosaikkunsten. Hans arbejder sås nu sjældnere på gruppeudstillinger; han havde sin første separatudstilling 1930 i Kunsthallen, Kbh., derefter på Kunstindustrimuseet 1935 og 1940, Kunstforeningen 1938. 1941–47 arbejdede L. med dyreskulpturer udført i stentøj for Den kgl. Porcelainsfabrik. Separatudstillingen hos Fischer & Krarup, Kbh. 1944 viste, at maleriet atter indtog en stor plads i L.s arbejde. Efter at der i en årrække havde været ret stille omkring ham blev der 1968 arrangeret en retrospektiv udstilling i Tårnby rådhus. Herefter fulgte en øget interesse for L.s kunst som bl.a. resulterede i udstillinger på Søllerød rådhus 1974 og 1977, den store retrospektive udstilling på Sophienholm 1975 m.fl.

På Kunstnernes efterårsudstilling 1917 udstillede L. sit mest kendte maleri, gennembrudsværket En trappegang med en violinspiller. Et særdeles tidstypisk billede som viser den frihed overfor de kunstneriske udtryksmidler, kubismens indflydelse i Danmark førte med sig. L. arbejdede imidlertid ikke direkte videre i denne retning, men gik ofte ad endog meget forskelligartede veje. Kunstsamleren Chr. Tetzen-Lund, som protegerede L. i de første år, bestilte et portræt af sin mor (1918) som L. malede i helt naturalistisk stil; 1919 fik han akademiets årsmedalje for billedet. Billederne fra Frankrig som vakte furore i Kbh. er præget af sydens sol og stærke farver men i forskellige udtryksformer. I landskaberne synes han at have hentet råd hos Paul Cézanne, mens han i sine opstillinger og interiører, stramme og enkle, har været under indflydelse af Lundstrøms ideer om maleriets konstruktion. L. var et naturtalent med en stærkt udviklet kunstnerisk intuition som sammen med hans impulsivitet ofte førte ham lidt for hurtigt af sted på bekostning af en mere reflekteret holdning. Hans produktion var uhyre omfattende, men kvaliteten stod ikke altid mål med kvantiteten. Med tiden blev L.s palet mere dæmpet og hans udprægede koloristiske evner og sans for farvens stoflighed blev bearbejdet i landskaber fra omegnen af Holte, hvor han boede, og Bornholm, samt i opstillinger og interiører, udført i en blanding af naturalisme og abstraktion. I sine senere år var L. en ret efterspurgt portrætmaler. Han har desuden arbejdet med skulptur, farveklip, tegning, akvarel og grafik. – Udsmykningsopgaver: Bispebjerg og Sundby krematorium (glasmosaik); Kunsthåndværkerskolen (glasmosaik); Kbh.s amtsgård (intarsia); Søllerødscenen (mosaik). – L. er repræsenteret på Statens museum for kunst, kobberstiksamlingen, Kunstindustrimuseet, Den kgl. Porcelainsfabriks museum, Nasjonalgalleriet i Oslo, Valdemarsudde ved Stockholm, Malmö museum samt flere danske provinsmuseer.

Familie

Forældre: arbejdsmand, senere lygtetænder Carl Christian L. (1874–1953) og Maline (Helene) Kirstine Jensen (1871–1955). Gift 28.2.1920 i Kbh. (b.v.) med Bertha Louise Katrine Højgaard Christensen, født 28.11.1899 i Kbh., død 3.8.1967 i Holte, d. af arbejdsmand Lorentz Frederik Otto Ernst Dusinus Højgaard C. (ca. 1860–1902) og Kjärsti Månsdatter (1860–1937).

Annonce

Ikonografi

Malede selvportr. bl.a. 1915, 1917, 1919, 1920 og 1943. Afbildet på tegn. af Carl Jensen. Tegn. af Vilh. Poulsen. Karikatur af R. Blix. Malet studie af Sig. Wandel. Foto.

Bibliografi

Interviews i Fr.borg amts avis 27.3.1966 og Berl. tid. 10.8.1975. – Poul Henningsen i Klingen II, 1918–19, nr. 8. Sig. Schultz sst. 1942 105–08. Otto Gelsted: Ekspressionisme, 1919 56–59. Emil Bønnelycke i Politiken 2.1.1921. Oluf Thomsen sst. 14.1. s.å. og 29.1.1923. Pierre Lübecker sst. 31.1.1968. Bertel Engelstoft sst. 21.6.1975. Emil Bønnelycke i Berl. tid. 26.7.1922. Kai Flor sst. 28.4.1944. Sig. Schultz i Danske i Paris, red. Fr. v. Jessen II, 1938 692f 702. Jan Zibrandtsen: K. L., 1944. Samme i Kat. til udstill. Sophienholm 1975.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Inge Vibeke Raaschou-Nielsen: Karl Larsen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 18. maj 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=293312