Immanuel Ibsen, 24.12.1887-24.2.1944, maler. Født i Århus, død i Göteborg. I.s vej til kunsten gik over malerhåndværket. Han blev malersvend, men gik hurtigt videre i sin uddannelse som kunstner. 1911-15 var han elev på kunstakademiet i Kbh. En kort periode derefter var han elev hos den norske maler Ludvig Karsten. Selv om han i de følgende år arbejdede flittigt som kunstner, en periode også som billedhugger, og dyrkede studiet af malerkunsten sammen med forskellige kunstnerkammerater, bl.a. Åge Vogel-Jørgensen, kom det til at vare længe før hans evner viste sig i fuld udstrækning. Hans tilværelse var også i lange perioder hæmmet af økonomiske besværligheder, og i en halv snes år fra slutningen af 20erne måtte han ernære sig som vognmaler og male billeder om aftenen. – Først i begyndelsen af 30erne kom der rigtigt skred i hans kunstneriske udvikling. Nu dyrkede han motiver som udsigten fra sin lejlighed på Christianshavn, kvindeskikkelsen, men især opstillinger i interiør, og det er værkerne med dette motiv der har sikret ham en plads i dansk malerkunst. Dyb erfaring og viden er nedfældet i I.s malerier, det var først og fremmest farven der interesserede ham, og han arbejdede for det meste med en dæmpet, enstonig farveskala med mange brudte nuancer omkring få, lidt stærkere farveelementer som i billedets afdæmpede kolorit fik et heftigt liv. Til fordel for fladernes liv og udstrækning opgav han mere og mere at markere rummet, og han forsøgte også at slippe for konturen ved at opbygge formerne af de rene møder mellem farvefladerne. Denne bestræbelse omtalte han i et foredrag med titlen Det skyggeløse maleri, holdt under krigen ligesom hans andet og mere vigtige foredrag Ukendte selvfølgeligheder om maleri. De to foredrag kom, sammen med hans indsats som maler og lærer, til at øve en vis påvirkning. Foredragene blev udgivet 1944 i en lille pjece med forord af Asger Jørgensen (Jorn), og de blev genudgivet 1965.

I. udstillede ikke meget, og hans produktion er ikke stor. 1943 blev han medlem af Høstudstillingen hvor også de abstrakte udstillede, men samme år måtte han flygte til Sverige, og han døde i Göteborg året efter. 1944 blev der afholdt en stor mindeudstilling med hans værker i Kunstforeningen i Kbh., samme institution var også vært for en slags repetition 1964. I.s værker befinder sig på flere danske kunstmuseer, bl.a. er han repræsenteret i Louisianas faste samling.

Familie

Forældre: skibssnedker Oskar Hans Michael Sophus I. og Maren Jeppesen. Gift 19.3.1921 i Kbh. med Astrid Philipson, født 27.6.1891 i Kbh. (Mos.), d. af grosserer Leopold P. og Frederikke Cohn.

Ikonografi

Malede selvportr. ca. 1917 samt 1935 (Horsens kunstmus.). Litografi af Ida Lyngby. Mal. af M. Vantore. Foto.

Bibliografi

I. I: Et udv. af billeder m. indl. tekst af Harald Leth, 1964 = Vor tids kunst LXII. – Jan Zibrandtsen: Moderne da. maleri, 1948 (2. udg. 1967). Troels G. Andersen i Cras, 1983 nr. 34 31-41 (heri breve).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig