Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Ernst Hansen

Oprindelige forfattere GoHa og SiSch
Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Ernst Hansen, Ernst Henry Theodor Hansen, 29.10.1892-8.5.1968, maler, grafiker. Født i Ringkøbing, død i Kbh., begravet på Frbg. (Solbjerg kgd.). H. blev sat i malerlære i Århus maj 1907 og gik på Århus tekniske skole, blev svend 1911 og var elev på kunstakademiet oktober 1910-foråret 1919, bl.a. under Joakim Skovgaard. For et akademistipendium tog han til Paris 1931, men ellers gik hans rejser nordpå, til Nordgrønland 1917, Island 1926, endvidere som følge af hans forbindelse med Knud Rasmussen til Kap York stationen Thule 1928 og til Østgrønland 1932 og 1933 som deltager i 7. Thule-ekspedition. Han udstillede med mellemrum på Charlottenborgs forårsudstilling fra 1915 og Kunstnernes efterårsudstilling 1915-25 og hørte fra 1930 til Grønningen. Desuden deltog han i den danske udstilling.i Helsingfors 1928, kunststævnet i Forum 1929 og var selvskreven ved alle fremvisninger af dansk grafisk kunst hjemme og ude, bl.a. udstillingerne af nordisk grafik i København 1925 og af interskandinavisk grafisk kunst i Stockholm og Helsingfors 1931. Af hans mange separatudstillinger var Kunstforeningens i 1926 anselig. H. hører til den generation der havde sin kamp- og gennembrudstid i krigsårene, men han gik sine egne veje. Med støtte i den skoling, han havde modtaget på akademiet under J. Skovgaard og tillige i kontakt med tidens koloristiske interesser og dens opposition mod den naturalistiske kunst, byggede han på sine særlige ideer om dekorativ holdning og sin skarpe, førstehånds natur-iagttagelse, idet han stejlt fastholdt sin egen fantasis krav på at fortolke og forme sine oplevelser fra natur og digtning – en ejendommelig blanding af saglighed og digterisk selvtægt. Oprindelig var han indstillet på at dyrke såvel maleri som grafik. Maleriet blev dog kun til brudstykker (altertavlen til kolonien i Thule hvor han med held tilrettelagde Kristusskikkelsen for eskimoisk opfattelse, 1930; udkast til dekoration af den danske pavillon på udstillingen i Paris 1925 og af Grønlands pavillon på koloniudstillingen sst. 1931; endvidere dyrebilleder i stil med palæolitiske huletegninger; malede studier over ornamentets grundelementer). Det var som tegner og grafiker H. allerede fra ungdommen gjorde sig bemærket. Sine motiver hentede han jævnlig fra de arktiske egne hvor de vilde dyr og fuglene i samhørighed med de øde landskaber blev skildret med en næsten monumental forenkling hvad der gav hans grafik, som regel opbygget i sort-hvide flader, en egen og for ham karakteristisk styrke. Hans linjer og kurver er enkle, tit kun konturer der kan minde om Matisse. Han har navnlig dyrket det nøgne kvindelegeme som noget centralt, ofte i erotiske situationer der selv om de kan forekomme sanselige er langt fra det pornografiske. Jævnlig er han benyttet som illustrator, dog fortrinsvis til værker med gammelt nordisk indhold hvor hans personlige dramatiske stil klarest kom til udtryk. 1925 Vølvens Spaadom og året efter Ingjalskvadet – og langt senere Nordiske Myter og Sagn ved Vilhelm Grønbech (1941). Skitsebogen fra Thule fra 1928 blev også udgivet 1941, en understregning af at han aldrig helt kunne slippe den arktiske verden og det eskimoiske fantasiliv. Men Kvindelinier, 1936, Vignetter, 1940, og Erotika med indledning af Poul Sørensen fra 1941 er en side af hans kunst der ikke bør overses. Ofte kun nogle sorte streger – konturerne af det menneskelige legeme af stor grafisk virkning.

Han var inden for de områder han gav sig af med ikke blot en kunstnerisk arbejdende og opfattende, men tillige en studerende og meget vidende kunstner, hvilket lejlighedsvis gav sig udslag i æstetiske afhandlinger (Kunstbladet 1927). Hermed stemmer også hans betydelige indlevelsesevne over for et litterært stof (illustrationer til Hans Hartvig Seedorffs Pigens møde med Pan, 1928, og Drift, 1933). Grafiske arbejder i kobberstiksamlingen.

Familie

Forældre: kreditforeningsfuldmægtig, exam.jur. Niels Frederik Julius H. (1850-1913) og Doris Hansine Ernestine Hogrefe (1867-1940). -6.8.1923 i Kbh. (b.v.) med lngerid Sørensen, født 8.4.1894 på Frbg., død 15.3.1977 i Kbh., d. af zoolog Will. S. (1848-1916) og Kirsten Andersson (1861-1932).

Annonce

Ikonografi

Mal. af Harald Hansen. Tegn. af R. Blix, Mogens Zieler, Ellis Ullman, udst. 1933, og af Otto Christensen, 1940 (Fr.borg). Foto.

Bibliografi

E. H.: Sort og hvidt. Fire snese tegninger, m. indledn. af Oluf Bertolt. Samme: Dyr og fugle. 150 tegninger, m. forord af Kai Flor, 1935. E. H.: Et udvalg aftegninger, m. tekst af Jørn Rubow, 1937 = Dansk kunst VIII. E. H.: Et udvalg afbilleder, m. tekst af Leo Tonti, 1937 = Danske kunstnere XIII. E. H.: Thule 1928, 1941. Samme: Spindelvæv og andre studier i blyant, 1945. Samme: Mine første træsnit, 1948. – Laur. Nielsen: Den danske bog, 1941.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Godfred Hartmann, Sigurd Schultz: Ernst Hansen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 17. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=290636