Ejler Bille, Ejler Kristian Torbensen Bille, 6.3.1910-1.5.2004, maler. Født i Odder, begravet på Vejby kirkegård, Nordsjælland. Efter at være blevet student fra Birkerød statsskole 1930 gik B. til undervisning hos malerinden Bizzie Høyer (diplom 1932) og på kunsthåndværkerskolen 1932 hvor han som den eneste betydningsfulde indflydelse fremhæver billedhuggeren Olaf Stæhr-Nielsen hos hvem han modellerede dyr. Hans første, udstillede skulptur Maar (Kunstnernes efterårsudstilling, 1931) blev købt af Gustaf Munch-Petersen. B. var skolekammerat med Vilhelm Bjerke-Petersen og fik gennem denne, især efter Bjerkes hjemkomst fra Bauhaus, vigtige informationer om den nonfigurative kunst i Europa. De udstillede abstrakte malerier og skulpturer sammen 1933. En anden kunstnerkammerat fra denne tid var Richard Mortensen, med hvem han 1931 foretog en studierejse til Berlin. 1932–33 var B. elev på kunstakademiets billedhuggerskole. 1934 var B., Bjerke-Petersen og Richard Mortensen grundlæggere af kunstnergruppen "Linien" der januar 1934 afholdt en udstilling på Charlottenborg. Samtidig udgav de første nummer af tidsskriftet Linien (1934–35) der behandlede den abstrakte og surrealistiske kunst i Danmark og uden for landets grænser og hvortil B. leverede væsentlige artikler. B. lagde stærk vægt på den abstrakte i modsætning til den Dali-påvirkede, figurative del af surrealistiske kunst. Den del af surrealismen der havde betydning for Bille var Hans Arps og Giacomettis. 1937 og 1938–39 opholdt B. sig i Paris. "Linien"s sidste udstilling fandt sted 1939 i Studenterforeningen og B. udstillede 1937–39 på "Corner og Høst"-udstillingen som gæst, fra 1940 som medlem. De abstrakte malere udgav tidsskriftet Helhesten hvortil B. var bidragyder fra 1941. Bogen Picasso. Surrealisme. Abstrakt Kunst, 1945 samler en væsentlig del af B.s artikler om kunst og indeholder bl.a. et bidrag om den ikke-europæiske kunst der inspirerede B. hele hans kunstnerliv igennem. Fra 1951 udstillede B. med "Martsudstillingen", fra 1982 var han medlem af Den frie udstilling. B. var 1969 gæsteprofessor ved kunstakademiet, og han modtog Eckersberg-medaljen 1960, Larsen Stevns' mindelegat 1964, Thorvaldsenmedaljen 1969, Läkerols kulturpris 1977, Prins Eugen-medaljen 1987 og Amalienborg-medaljen 2001. Han udgav 1975 Digte og vignetter , 1987 fulgte digtsamlingen Valmuernes generalforsamling. Kunstværker i Statens museum for kunst, Århus kunstmuseum, Nordjyllands kunstmuseum, Holstebro kunstmuseum, Louisiana, Nasjonalgalleriet, Oslo, Göteborgs konstmuseum. m.fl. Udsmykningsopgaver: Børnehaven, Hjortøgade, Kbh.: fresko, 1944. Feriebyen Rødhus klit, udendørs udsmykning i keramisk materiale, 1961. Statens kunstfond. Jerne seminarium, Esbjerg, 1963. Statens kunstfond. Den polytekniske læreanstalt, Danmarks tekniske højskole, Lundtofte, 1966–68.

Familie

F: redaktør Torben Holger B. (1880–1922) og Anna Kirstine Lysabild Jensen (1882–1971). Gift 1.6.1944 i Esbjerg med maler Else Agnete Therkildsen, født 10.5.1900 i Darum, død 28.12.1993, d. af gårdejer Søren Nielsen T. (1869–1956) Anne Cathrine Lauridsen (1874–1961).

Ikonografi

Litografi af Hjorth Nielsen, 1935. Tegn. af Hans Bendix, udst. 1956 og 1971. Foto.

Bibliografi

E.B. og Poul Vad: Fortegnelse over skulpturer af E.B. samt E.B.: Kommentarer til mine skulpturer, Signum, I, 3, 1961 Michel Ragon: Ejler Bille. Cobra biblioteket I, 1950 5. Erik Fischer i Hvedekorn 6.12.1961 194. Poul Vad: Ejler Bille, 1961. Jens Jørgen Thorsen: Modernisme i dansk kunst, 1965. Gunnar Jespersen: De abstrakte, 1967. Poul Vad: Billedet, væggen og rummet, 1968.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig