Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Carl Locher

Oprindelig forfatter OWivel
Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Carl Locher, Carl Ludvig Thilson Locher, 21.11.1851-20.12.1915, maler, raderer. Født i Flensborg, død i Skagen, begravet sst. Allerede som dreng fik L. interesse for skibs- og marinemaleriet som hans far havde dyrket amatørmæssigt. Efter faderens død forsøgte han at ernære familien, som da var flyttet til Kbh. og levede i den dybeste fattigdom, ved ligesom faderen at tilbyde skippere der kom i havn at male et "portræt" af deres fartøj. Nitten år gammel fik han chancen for at rejse til Vestindien og lærte for første gang havet at kende. Det forblev resten af livet hans foretrukne motiv. Nogen grundig uddannelse blev der ikke råd til, men en tid gik L. hos marinemalerne C. Neumann og C. E. Baagøe, en tid hos Holger Drachmann, som selv uddannede sig til marinemaler, og på kunstakademiet 1872-74. Fra sidstnævnte år stammer det ærligt og pedantisk malede Fregatten Jylland i flådens leje. L. som havde debuteret 1870 på Forårsudstillingen ved Charlottenborg, og hvis håndværksmæssige indstilling var rodfæstet fra begyndelsen, fik af samværet med Drachmann mod til en friere udfoldelse af sit kunstneriske temperament, yderligere stimuleret af omgangen med de jævnaldrende malerkammerater. Dem mødte han især på Skagen hvortil han kom første gang 1872. Besøget blev gentaget år efter år, bortset fra perioden 1880-89 da L. boede og malede i Hornbæk. 1909 byggede han eget hus på Skagen Sønderstrand.

1876 malede L. sit berømte Ageposten mellem Frederikshavn og Skagen. Billedet har stemning og styrke i gengivelsen af "det underlige store grå lys fra luften" som L. arbejdede på at fastholde. Både mere virtuost og konventionelt er Redningsbåden går ud i forrygende storm, 1878. Begge blev malet i Paris hvortil han efter et studieophold i London 1875 kom første gang 1876, og hvor han en tid søgte vejledning hos Léon Bonnat. Årene i Frankrig fik betydning ikke mindst under ophold i Bretagne hvorfra en række ypperlige studier stammer. Blæstdag på nordkysten af Frankrig, 1877, er typisk ved sin dristige realisme og en kraftfuld penselføring. Impulsivt og sikkert malet er tillige Ved kajen i le Havre, aften, 1876. På hjemvejen fra Paris gjorde L. ophold i Amsterdam og studerede her de gamle hollandske marinemalere. Samme år (1879) malede han det vejrfriske Rorsbåd i havstokken, Skagen. Fra Hornbæktiden stammer bl.a. Vinterdag ved Hornbæk strand, 1882 (Statens museum for kunst) og en marine, omkr. 1880 (Skagens museum), malet pastost med en tung violet, skyet himmel og mørk grøn havflade i forgrunden. Vinterdag. Stranden i Hornbæk set mod Nakkehoved, 1885, er fornemt i den tørre karakteristik af det blå hav og de tilsneede kyster med vissengul marehalm. 1892 fik L. af kultusministeriet tilbud om et studieophold i Berlin for at uddanne sig i raderkunsten hos Hans Meyer. Han blev tre år i Berlin, men fik ikke det påtænkte professorat ved kunstakademiet efter sin hjemkomst. I stedet modtog han støtte til at drive en privat raderskole. Selv frembragte han omkr. 60 raderinger hvoraf de 18 har motiver fra Skagen. Sit maleri fastholdt han inden for den valgte motivkreds, bl.a. med det i spisestuen fra Brøndums hotel velkendte Skagens rev fyrskib, 1892, malet i svær dønning og stormfuldt grålys, men med en markant rosa tonalitet i himlen og grønt hav i forgrunden. En lignende kontrast mellem rosa og grønt genfindes i det ypperlige Stormvejr ved Højen, 1893. Mere ambitiøse, men malerisk mindre vellykkede forekommer En fregat lænser i Atlanterhavet, 1903, og andre store lærreder med orlogsskibe malet på rejser til Grønland (1906), Færøerne og Island (1907). Sine sidste år tilbragte L. på Skagen enten malende i fri luft eller i sit atelier med døren åben ud til Sønderstrand, skønt besværet af den hjertesygdom der endte hans liv. Det levende og dristigt malede lille studie, Bonatzis hus afbrændes som Skt. Hans bål, 1913, er en effektfuld slutvignet til hans Skagensmaleri. Ellen Locher Thalbitzers håndskrevne notater efter L.s diktat er foreløbig utilgængelige.

Familie

Forældre: malermester Jens Thilson L. (1823-69) og Caroline Meyer (1819-1906). Gift 30.10.1875 i Lyngby med Anna Marie Frederikke Gyllich, født 29.6.1852 i Kbh. (Fred. ty.), død 14.3.1920 på Frbg., d. af fabrikant Frantz Friedrich (Fritz) G. (1799-1872, gift 1. gang 1834 med Ane Sophie Vilhelmine Ørgaard, 1810-48) og Hansine Frederikke Georgia Preisler (1826-1905). - Far til Axel L. og Jens L.

Annonce

Udnævnelser

R. 1892. Tit. professor 1899.

Ikonografi

Tegn. 1851. Træsnit af H. P. Hansen, 1884. Mal. af P. S. Krøyer, 1885 (Skagens mus.). Afbildet på sammes mal. Musik i atelieret, 1886 (Nasjonalgall., Oslo), gentagelse 1887 (Hirschsprung). Tegn. af N. V. Dorph, 1890. Træsnit 1893 efter foto. Radering af Henrich Werner, 1894, og af P. S. Krøyer 1898 og 1899. Mal. af M. Ancher, 1905, tegn. af samme, mal. af samme, 1909 (Skagens mus.), skitse dertil. To tegn. af H. E. Melchior ca. 1906. Afbildet på tegn. af gruppe af P. S. Krøyer. Foto.

Bibliografi

Maleren C. L., m. tekst af Ejner Johansson, 1956. - C. L. i Hver 8. dag 4.9.1904 og i Månedsmag. 4.8.1912. -Sofus Elvius: En slesv. slægt, 1911. Sig. Müller: Nyere da. malerkunst, 1884 214-17. Alba Schwartz: Skagen. Den svundne tid, 1912. Karl Madsen: Skagens malere og Skagens museum, 1929. Ole Wivel: Kunsten og krigen, 1965. Samme: Rejsen til Skagen, 1977. - Papirer i Kgl. bibl.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ole Wivel: Carl Locher i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 15. oktober 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=293660