Axel Bentzen, 9.7.1893-6.2.1952, maler. Født i Kbh, død i Kbh., urne sst. (Bispebj.). 1927–29, medlem 1930–38, derefter fra 1939 medlem af Grønningen. B.s kunstsans blev i barndommen næret ved besøg med moderen på udstillinger og museer; efter skoletid gik han ofte på Kunstmuseet og kopierede i blyantstegninger billeder i den italienske og hollandske samling. Fra årene 1914–20 kendes en del arbejder af ham, navnlig portrætter, hvor indflydelse fra norsk kunst gør sig gældende. 1919 rejste han første gang til Italien, hvortil han knyttedes med stærke bånd gennem sit ægteskab; han opholdt sig lige indtil 1939 hvert andet år i Italien; det var ikke den klassiske kunst der drog ham, men den nye natur og hele det myldrende folkeliv. Kun meget få billeder fra Italien er bevaret, deriblandt Ægypterinde paa Balkon, 1920. Paris besøgte han 1937 og har ikke ellers rejst. – 1925 er et mærkeår i B.s udvikling; som rekonvalescent malede han det år det smukke forårsbillede Fra Hospitalshaven og portrættet af en af sine medpatienter Drømmeren (Maribo mus.). Et fint anlæg for figurmaleriet havde han vist i portrættet af den syge hustru, 1923 og han fortsatte med Den Blinde, 1925 (Tønder mus.) Jolanda, 1926, Selvportræt, s.å., Dreng ved et Bord, 1935 og flere udmærkede arbejder efter nøgen, kvindelig model. En ukonventionel opfattelse af motivet i forbindelse med en stor udtryksfuldhed i komposition og farve, ofte med blåt som dominerende element, præger hans billeder fra Kbh., de for ham så karakteristiske billeder fra danske landeveje og solede vinduesbilleder med blomster i karmen og blæst i gardinet. På bestilling af Ny Carlsbergfondet udførte han 1930 en række arbejder til udsmykning af kommuneskolen i Vigerslev allé, Kbh., med landskabsmotiver fra Valby og omegn, af større format end han plejede at bruge, men i øvrigt af samme maleriske holdning. B. har haft flere separatudstillinger, bl.a. i Kunstforeningen, Kbh., 1937, og deltaget i Forum- og rundskueudstillingen (1929 og 1936), sommerudstillingen på Kunstmuseet, 1941, Mit bedste Kunstværk, sst., s.å., og i flere udenlandske udstillinger, bl.a. Biennalen 1934. – B. har modtaget Hartmanns legat 1928 og 1930 samt Eckersbergs medalje 1930 (for Søndermarken).

Familie

Forældre: forretningsfører Johan Peter B. (1857–1931) og Anna Johanne Andersen (1859–1931). Gift 30. 4.1920 i Rom med Maria-Francesca Nurzia, født 7.2.1900 i Rom, død 5.6.1926 i Kbh., d. af kaptajn Giuseppe N. (død 1921) og Maria Intrieri (død 1942). Fjorten år gammel blev B. sat i lære hos malermester Øigaard, Kbh., men opgav efter halvtredje år malerfaget og er i øvrigt autodidakt. Han indsendte i en halv snes år forgæves billeder til Charlottenborg og Kunstnernes Efterårsudstilling; begge steder debuterede han først så sent som 1922. Han var gæst på Den frie Udstilling

Ikonografi

Adskillige selvportrætter, bl.a. med dateringer 1912, 1918, 1919, 1923, 1925, 1935, 1945 samt tegn. i farvetryk. Foto.

Bibliografi

Chr. Houmark i BT 26.2.1920. Kai Borchsenius: Axel Bentzen (Vor tids kunst nr. 23), 1937.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig