Arne Haugen Sørensen, 27.4.1932, maler, grafiker. Født i Kbh. Arne Haugen Sørensens tilværelse som ungt menneske illustrerer godt den rastløshed og fremmedfølelse som kendetegner kunstneren der endnu ikke ved at han er kunstner. Han afbrød en læreplads og havde i de følgende par år over 30 tilfældige stillinger, og han kunne ikke klare mere end ca. 14 dage i Kunsthåndværkerskolens reklametegnerklasse efter at han var blevet henvist dertil fra et kommunalt aftenkursus i tegning. 1950 tog han til Paris med yderst små penge og sprogkundskaber, og her tilmeldte han sig kunstakademiet for derved at få adgang til billige måltider. På akademiet blev han bekendt med den litografiske udtryksform og lavede der sit første litografi. I nogle uhyre korte studieperioder frekventerede han også i Paris Stanley William Hayters og Johnny Friedlanders skoler for grafik og lærte der bl.a. raderingens teknik. 1952 debuterede han på Kunstnernes efterårsudstilling. Efter nogle år herhjemme rejste han igen og var indtil hjemkomsten 1967 bosat et par år i Spanien (Mallorca) og ca. otte år i Frankrig, fortrinsvis Paris. Siden 1981 har han været bosat i Andalusion.

I begyndelsen af 1960'erne kom der for alvor gang i maleriet og fra begyndelsen dyrkede han figurtemaet: delvis opløste, deformerede eller fragmentariske dyre-, menneske- og puppeskikkelser i overrumplende og gådefulde forbindelser. Det biologiske gjort til genstand for kunstneriske sonderinger i tidens og jeg'ets konfliktlag. Arne Haugen Sørensens sammensatte billedverden er fuld at ætsende modsætninger og paradokser. Til det kirurgisk blotlæggende der ofte præger hans motiver føjer sig tit noget anekdotisk, dukkeagtigt og barnligt, og selv hvor grumhed og mishandling synes at bestemme motiverne kan farven være sødmefuld og forførerisk delikat. Arne Haugen Sørensen er en billedkunstnerisk sandhedssøger, men hans værker skaber flertydighedens og dobbeltbundethedens foruroligende virkning i beskueren.

Arne Haugen Sørensen har udført en lang række udsmykninger til danske kirker, bl.a. glasmosaikruder til Immanuelskirken i Kolding, 1984, altertavle til Dalbyneder Kirke, 1993, altertavle til Herning valgmenighedskirke 2004 og et alterbillede til Humlum kirke 2010. Af øvrige udsmykninger kan nævnes fresker og loftsmaleri til Folketeatret i København, 1991 og et gavlmaleri i Kalundborg, 2001. Han har afholdt og deltaget i en lang række udstillinger i Danmark og udlandet og er repræsenteret i talrige samlinger, bl.a. Nationalmuseet, ARoS, Trapholt, Statens museum for kunst, Stockholm og Musée d'Art Moderne, Paris. Blandt tildelte priser kan nævnes VI Mostra Internazionale di Bianco e Nero, Lugano 1960 og V Biennale de Jeunesse, Paris 1967, og 1975 fik han Eckersberg-medaljen, 1984 Thorvaldsen-medaljen og 2012 Bibelselskabets pris.

Familie

F: maskinarbejder og montør, senere fabrikant Leo Haugen Sørensen (født 1905) og Dagny Amanda Mårtenson (født 1907, gift 2. gang med Niels Peter Nielsen). Gift aug. 1967 (u.v.) med Dorthe Steenbuch Krabbe, født 2.2.1947 i Nykøbing Sj., datter af købmand Olaf Krabbe (1912-92) og sygeplejerske Kirsten Dahl (1919-2009). – Bror til Jørgen Haugen Sørensen.

Ikonografi

Litografi 1956 og af Grethe Karlsen, 1959.

Bibliografi

Hvedekorn XXXIII, 1959 nr. 5 163–68 (A.H.S.: Kommentar til min grafik). Hans Edv. Nørregård-Nielsen: A.H.S., 1976 = Profiler i da. kunst. H.S.'s erindringsværk Landskabet bag mig : erindringer i løs vægt, 2007.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig