Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Alfred Madsen

Oprindelige forfattere GKS og MeHa

Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84. Indholdet er opdateret til denne onlineudgave.

Alfred Madsen, 29.10.1923-21.5.1986, maler, tegner. Alfred Madsen gik i skole i Nørre Åby og er uddannet på Odense tekniske skole under Albert Elmstedt. Derfra kom han 1947 på Peter Rostrup Bøyesens malerskole og gik fra 1949-54 på kunstakademiet hos Vilhelm Lundstrøm og Aksel Jørgensen. Han debuterede på Kunstnernes efterårsudstilling 1949, 1950 var han i Italien og 1952 oplevede han den mexikanske udstilling i Paris undervejs til Spanien med akademiet.

Alfred Madsen er bedst kendt for sine poetisk-realistiske portrætter af huse. Der er ofte tale om nærgående skildringer af karakteristiske detaljer som fx en værkstedsport, et fabriksvindue, et nummerskilt på en kolonihavelåge. Eller det kan være en bestemt lokalitet som Valby station, en nedlagt fabrik, et skur på en losseplads der skildres i en billedrække. Alfred Madsen malede gerne direkte foran motivet, men hvor det ikke var muligt skitserede han "med øjnene rettet mod det virkelige motiv og med tankerne på det planlagte oliebillede" (M. i CRAS nr. XI, 1976 17-32), et emne han uddybede i katalogforordet til Kunstforeningens udstilling 1979. Alfred Madsens kunst blev til ved samspillet mellem objektiv registrering, personlig oplevelse og lærredets og farvens virkelighed. Dog var han ikke mere bundet af dette samspil end at han af og til brugte rene trompe l'oeil effekter. De forfaldne bygninger betyder ikke primært et socialt engagement, men røber snarere et romantisk forhold til tingene, deres liv gennem forfald og eksistensen af hemmelige rum bag lukkede døre og iriserede vinduer. Nok kan hans farve til tider være temmelig træg, men selve den latente konflikt mellem den impressionistiske teknik, de tunge farveblandinger og de lineært og perspektivisk beskrevne flader er en væsentlig del af billedernes indhold.

Alfred Madsen debuterede på Kunstnernes efterårsudstilling 1949 og var medlem af Kammeraterne 1960-86. Han havde bl.a. separatudstillinger i Athenæum kunsthandel 1958 og 1959 og i Clausens kunsthandel 1978, 1987 og 1992. Desuden deltog han i mange udstillinger, hvoraf skal nævnes Kunstnernes hus, Oslo 1967 og Ung dansk kunst s.å., Kunst og kunsthåndværk, Wiesbaden 1970, Hässelby slot, Stockholm 1971, Ny Carlsbergfondets erhvervelser 1972 og Camden Art Centre, London s.å., nordisk rejseudstilling Öga mot Öga 1976-77 og Kunstforeningen i Kbh. og Vejle kunstmuseum 1979-80 samt malerifestivalen i Haut-de-Cagnes 1980.

Annonce

Alfred Madsen fik Eckersbergmedaljen 1976 og modtog en række legater, deriblandt Carlsons mindelegat 1956, J. R. Lunds legat 1956, 1967 og 1975, Eckersberg-Thorvaldsen fonden 1957 og 1960, De Bielkeske legater 1958, Den Raben-Levetzauske fond 1959, "Prins Jørgens" legat 1970, Statens kunstfonds arbejdslegater 1972, 1974, 1976. I 1982 tildeltes han statens livsvarige ydelse. Hans arbejder ejes bl.a. af Statens musem for kunst, museerne i Århus, Horsens, Kolding (Trapholt), Maribo, Skive, Tønder og Vejle, Ny Carlsbergfondet og Statens kunstfond.

Familie

Alfred Madsen blev født i Indslev.

Forældre: landmand Rasmus M. (1864-1931) og Amalie Laursen (1881-1942).

Bibliografi

A. M. i Cras XI, 1976 17-32. Interview i Politiken 8.10.1976.-John Njor: Kulturkløft? Sludder og vrøvl!, 1968 18-23.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Gertrud Købke Sutton, Merete Harding: Alfred Madsen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 20. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=293966