Peter Bramsen, Jens Peter Bramsen, 28.6.1935, litograf. Født på Frbg. Efter realeksamen og aftjent værnepligt kom B. i lære hos litografen J. Chr. Sørensen og fik således allerede i læretiden forståelse for hvor vigtigt det er at kunstner og håndværker arbejder nært sammen om grafiske opgaver. Efter svendeprøve med bronzemedalje arbejdede han en tid i kbh.ske virksomheder, men støttet af et legat fra Håndværkerbanken og Knud Højgaards fond drog han 1959 til Paris for at videreuddanne sig. Han fik kontakt med bl.a. et centre artistique i en lille by uden for hovedstaden hvor han etablerede et værksted for litografi og kobbertryk. Allerede 1963 var hans position imidlertid så befæstet at han kunne indtræde i den litografiske virksomhed som i 1880erne var grundlagt af Auguste Clot hos hvem en række af tidens bedste kunstnere havde fået udført deres litografiske arbejder og kendt for det nære samarbejde med forlæggeren Ambroise Vollard. Virksomheden var gået i arv til grundlæggerens barnebarn, dr. Guy Georges, der ikke var fagmand, og i det firma man 1965 stiftede under navnet Clot, Bramsen & Georges blev B. kunstnerisk og faglig leder, og han har æren for at værkstedet, der siden 1968 har haft til huse i Rue Vieille du Temple, hurtigt blev bragt på fode. Det indtager nu en fremtrædende position i europæisk grafik, og bemærkelsesværdigt er det nære og frugtbare samarbejde han har og har haft med en række kendte kunstnere fra mange lande. Særlig betydning for B.s kunstneriske udvikling fik det syvårige samarbejde med Asger Jorn der bl.a. manifesterede sig i den berømte farvetræsnitserie Etudes et surprises fra 1972. Af andre danske kunstnere der har nydt godt af B.s tekniske kunnen og sikre sans for litografiets kunstneriske indhold suppleret med værkstedets inspirerende atmosfære kan nævnes Mogens Andersen, Ejler Bille, Arne og Jørgen Sørensen, Egill Jacobsen, Carl-Henning Pedersen og af den yngre generation bl.a. Bjørn Nørgaard. Af de 3-400 udenlandske kunstnere der har arbejdet i B.s virksomhed, og hvoraf mange først i samarbejdet med ham har skabt deres bedste litografier, kan nævnes Pierre Alechinsky, Corneille og Antonio Saura. B. har udført arbejder af mange forskellige slags, bogomslag og -illustrationer, plakater m.m., men hans hovedindsats karakteriseres ved den række af kunstneriske grafiske blade og serier der er udgået fra hans værksted og det dertil knyttede forlag, alle udført i den originale teknik fra 1800-tallet med brug af den litografiske sten. B. har opnået international anerkendelse, og hans arbejder har været vist på mange udstillinger i Frankrig, Tyskland, Mexico og Skandinavien. Kunstforeningen i Kbh. arrangerede 1979 en stor separatudstilling der senere er vist i Norge, Finland, Sverige og Frankrig. 1983 udnævntes B. til medlem af Institut National des lettres. – B.s hustru, der som væver er elev af Lis Ahlmann og Vibeke Klint, har udstillet i Kbh. og Paris. B. blev tildelt Thorvald Bindesbøll-medaljen 2002.

Familie

F: bibliotekar Henrik B. (1908-2002) og Inger M. Jensen (født 1912). Gift 29.12.1956 i Lyngby (b.v.) med væver Ingrid Marie Nielsen, født 13.5.1933 i Valparaiso, Chile, d. af ingeniør Jakob Kristoffer N. (1890-1974) og Esther Varming (1902-89).

Udnævnelser

R. 1999.

Ikonografi

Mal.

Bibliografi

Interviews i Politiken 3.12.1978 og Information 5.2.1979. – Arne Ilsted i De grafiske fag LX, 1964 dec.nr. M. Knigin & M. Zimiles: The contemporary litographic workshop, New York 1974 198-203. Imprimerie lithographique Clot, Bramsen & Georges, Paris. Udstillingskat. ved Charlotte Christensen, 1979.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig