Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Merete Bodelsen

Oprindelig forfatter SEriksen

Artiklen stammer fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84.

Merete Bodelsen, Merete Christiane Bodelsen, 8.12.1907-6.5.1986, kunsthistoriker. Merete Bodelsen blev student 1926 fra H. Adlers fællesskole, cand. phil. n.å., studerede kunsthistorie ved Kbh.s univ. under Francis Beckett og K. Friis Johansen. Hun foretog talrige studierejser i de fleste europæiske lande og USA. Som ung student virkede hun 1929–31 som redaktionssekretær ved Nyt Tidsskrift for Kunstindustri, hvortil hun også skrev flere artikler om nyere dansk keramik og moderne plakatkunst. Fra 1933 var Merete Bodelsen medarbejder ved Dansk biografisk leksikon (2.udg.) hvortil hun bidrog med mange biografier især om billedhuggere og 90ernes malere; var også medarbejder ved Thieme & Beckers Künstlerlexikon. 1943 overtog hun sammen med Povl Engelstoft redaktionen af Weilbachs Kunstnerleksikon 3.udg., 1947–52, hvori hun tillige skrev 80 signerede biografier foruden at hun havde ansvaret for de fleste af de redaktionelle artikler.

Hun redigerede og typografisk tilrettelagde Kunstindustrimuseets Virksomhed II, 1960, III, 1964 og IV, 1969. Sideløbende med sin redaktionelle og leksikografiske virksomhed udarbejdede Merete Bodelsen fire grundige og smukt tilrettelagte bibliografier, nemlig Dansk kunsthistorisk Bibliografi, 1935 (s.m. Aage Marcus), Karl Madsen Bibliografi, 1938, Emil Hannover Bibliografi, 1942, Fransk Kunst. En bibliografi til den dansk-franske kunstforbindelse, 1943 (s.m. Dyveke Brun (Helsted)). Ved udarbejdelsen af disse værker blev Merete Bodelsen udrustet med et omfattende kendskab til kilderne og til den trykte litteratur om de emner der skulle blive genstand for hendes dybtgående kunsthistoriske forskning som resulterede i talrige tidsskriftsartikler og bøger på dansk og udenlandske sprog. Hun interesserede sig særlig for dansk keramik siden 1880erne og for symbolismen i dansk og fransk kunst, og hun udforskede med forkærlighed centrale emner som rummede uløste eller hidtil ufuldstændigt behandlede problemer. Blandt hendes studier inden for dansk kunst kan fremhæves bogen Ludvig Find, 1943, tolkningen af V. Hammershøis maleri "Artemis" (i Kunst og Kultur 1959), bogen om den i Danmark virksomme svenske keramiker Patrick Nordström (1956) og ikke mindst bogen Willumsen i halvfemsernes Paris, 1957, hvori hun med grundighed og usædvanlig skarpsindighed undersøger Willumsens forhold til og modtagelighed over for samtidige franske kunstnere, bl.a. Paul Gauguin og Odilon Redon, og tillige bringer en overraskende og overbevisende ny tolkning af Willumsens "Store Relief. Straks derefter koncentrerede Merete Bodelsen sig om Gauguin og publicerede de følgende år en lang række specialartikler om dennes maleri, skulptur og keramik og om hans betydelige kunstsamling (Gazette des Beaux-Arts 1959 og 1961, The Burlington Magazine 1957, 1959, 1962–63, 1965–68, 1970, Kunstindustrimuseets Virksomhed 1960, Kunst og Kultur 1964). Dette materiale blev samlet og suppleret i to bøger Gauguin's Ceramics, 1964 og Gauguin og impressionisterne, 1968; med disse arbejder placerede Merete Bodelsen sig som internationalt anerkendt ekspert inden for et vanskeligt og kontroversielt område i kunsthistorien. Merete Bodelsen skrev endvidere bl.a. Toulouse-Lautrec's Posters, 1964 og Ib Andersen (s.m. Thorkild Hansen) 1967. Om end Merete Bodelsen aldrig beklædte noget offentligt embede eller nogen lærestol er der næppe nogen nulevende dansk kunsthistoriker som ikke direkte eller indirekte står i stor faglig gæld til hende. Tildelt Robert Hirschsprungs mindelegat for kunsthistorikere 1939 og 1958; ærespris fra C. L. Davids fond 1961 og fra L. Zeuthens mindelegat 1967. Hun blev æresdoktor ved Københavns universitet 1979. Merete Bodelsen var næstformand for Forening for boghaandværks Kbh.afd. 1946–53; dansk kommissær for Europarådets udstilling i Paris 1960, "Les Sources du XXe Siècle"; var fra 1960 medlem af bestyrelsen for Tagea Brandts rejselegat og fra 1969 for bestyrelsen for L. Zeuthens mindelegat.

Familie

Merete Bodelsen blev født i London og døde i København; begravet på Asminderød kirkegård, Fredensborg.

Annonce

Forældre: ingeniør Poul Frederik Christensen (1872–1914) og Adolphe Frederikke Hansen (1869–1950). Gift 27.3.1931 i Kbh. (b.v.) med docent, senere professor ved Kbh.s universitet, dr. phil. C. A. B., født 18.11.1894, død 24.11.1978, s. af købmand, senere vicekonsul Niels Ferdinand B. (1861–1939) og Agnete Gottlieb (1871–1967). Mor til Anders Bodelsen.

Ikonografi

Portræthoved i fransk kalksten af Gottfred Eickhoff, 1931 (St. mus.). Foto.

Bibliografi

Nationaltid. 1.8.1939; sst. 26.12.1939 og 20.6.1943. Poul Uttenreitter i Salmonsens leksikon t. III, 1943 sp. 455. Else Kai Sass i Politiken, 22.10.1957. S. Eriksen i Dagens nyheder, 22.10.1957. The burlington magazine, juni 1963. Gazette des beaux-arts, nov. 1964. The connoisseur, nov. 1964. The times literary supplement 14.1.1965. The museum journal, marts 1965. E. Nikolajsen i Berl. tid. 14.1.1969.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Svend Eriksen: Merete Bodelsen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 25. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=287261