Marcel Rasmussen, Bendt Viggo Marcel Rasmussen, 25.6.1913-1.5.1964, grafiker. Født i Gedesby sg, død på Bispebjerg hospital, begravet i Lyngby (Sorgenfri kgd.). R.s vej til kunsten var både lang og snoet. Efter 1932 at have taget nysproglig studentereksamen fra Birkerød kostskole arbejdede han bl.a. en tid på et vekselererkontor. På Folmer Bonnéns private maleskole forberedte han sig til kunstakademiet hvor han blev optaget 1939, men kun fulgte et semesters undervisning hos Kræsten Iversen. Han kom på teknisk skole hvorfra han halvandet år senere tog afgang med udmærkelse. Til denne uddannelse føjede han endnu en: Statens tegnelærerkursus. Således rustet blev han 1949 fast ansat som daglig leder af tegneundervisningen for landinspektøreleverne på landbohøjskolen. Her virkede han i egentligste forstand lige til sin død idet han midt i en undervisningstime pludselig segnede om, ramt af en hjerneblødning. – Med henblik på sin pædagogiske virksomhed, som R. omfattede med både alvorlig og glad interesse, udarbejdede han en lærebog i projektionstegning. Den udkom 1960 og skulle have været efterfulgt af et andet bogværk, en lærebog i reproduktionsteknik hvortil han ved sin alt for tidlige død efterlod sig et temmelig omfattende materiale. Undervisningen beslaglagde en væsentlig del af R.s tid og energi, men dog ikke mere end at han også kunne beskæftige sig med sin egen skabende virksomhed, først og fremmest på grafikkens område, og her igen især inden for træsnittet. Hans første større grafiske værk er en række illustrationer til John Bunyans Pilgrimsvandringen, 1948–51. Disse små fortættede metalsnit der i såvel formel som teknisk henseende står i gæld til Povl Christensen er desværre aldrig blevet udgivet i bogform, men hovedparten af dem kan ses i gode prøvetryk i Den kgl. kobberstiksamling. Siden fulgte træsnit til bl.a. Draumkvædet, 1957, Niels Heldvad: En smuk ihukommelse om menneskets alder ..., 1959, St. St. Blicher: Jydske Røverhistorier, s.å. og Ambrosius Stub: Aria, 1960, Justesen Ranch: Karrig Niding, Erik Dals udvalg af danske viser, 1962 og Ordsprogenes bog, 1963. Det var inden for den frie grafik R. udfoldede sig mest selvstændigt og opnåede nogle af sine bedste resultater. En gruppe træsnit fra 1950ernes midte har titler der umiddelbart leder tanken hen på teatrets verden med dens masker og marionetter, men træsnittenes første og egentlige formål er at fremstille den moderne menneskelige komedies ansigtsløse og uselvstændige aktører. Til samme periode hører træsnittet Scenerummets skønhed, 1955, der med sin mærkelige sammensmeltning af kulisseidyl og stiliseret virkelighed indtager en fornem plads i R.s i øvrigt ikke særlig omfattende grafiske værk. I anden halvdel af 1950erne fortrænges træsnittene med figurativt indhold afblade med rumgeometriske former som kugler og kegler – ofte og gerne udført ved hjælp af passer og lineal. Allerede nogle få år senere undergår de imidlertid indholdsmæssige forvandlinger. Fra at have været en rent matematisk størrelse, en geometrisk konstruktion, tildeles fx kuglen nu en udvidet betydning som jordklode og himmellegeme. I R.s med begsort sørgerand indrammede billed-verden mødes modsætninger. Kantede skarpe former konfronteres med runde bløde, lys og mørke brydes. Men disse modsætninger forenes også med logik og konsekvens, og en stor abstrakt billedmæssig syntese opstår.

Familie

Forældre: Marie Rasmine Rasmussen og Baruch Griegst (1887–1959). Gift 20.9.1941 på Frbg. med forfatter Lida Feilberg, født 1.10.1916 på Frbg. (Solbjerg), død 15.2.1977 i Herlev, d. af civilingeniør, senere inspektør Niels Schouboe Lund F. (1885–1955) og Else Brandt (1888–1965).

Bibliografi

Helle Thorborg: M. R., 1967 (heri værkfortegn.). Erik Dal i Bogvennen, 1974–77 nr. 8 209–17.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig