Ernst Køie, Valdemar Ernst Køie, 19.10.1872-23.10.1960, grafiker. Født i Vester Marie, død i Rønne, begravet i Gudhjem. K. blev efter præliminæreksamen ansat på et kontor i Rønne og besøgte samtidig teknisk skole. Okt.1892 kom han til Kbh. på teknisk skole hvor H. Grønvold fik betydning for ham, og 1893–97 gik han på akademiet hvor bl.a. P. Ilsted og G. V. Blom var hans lærere. 1908 foretog han en rejse i Sverige og var 1911 med akademistipendier i Holland, Belgien, Frankrig og Tyskland. 1904–07 boede han i Måløv, 1907–14 i Kbh. og derefter i Melsted på Bornholm. – K. havde sin debut 1904 på Kunstnernes efterårsudstilling hvor han atter udstillede 1907–10, 1914, 1916, 1922 og 1928. 1908 begyndte han at udstille på Charlottenborg hvor han siden årlig var repræsenteret, efteråret 1928 med en større samling arbejder. Desuden havde han en del separatudstillinger, bl.a. hos Hans Frandsen 1913 hvor han første gang vakte opmærksomhed, og deltog i en række grafiske udstillinger i udlandet. – K. interesserede sig allerede fra sin barndom for billedtryk og bortset fra ganske enkelte oliemalerier og en række smukke akvareller, navnlig blomsterstudier og landskaber, arbejdede han udelukkende med grafisk kunst. Omkring århundredskiftet begyndte han på egen hånd at eksperimentere med radering og fandt efterhånden uden anvisninger af nogen art frem til sin egen teknik. Han arbejdede med ætsning, akvatinta og kold nål og udførte tillige en række monotypier og træsnit. Sine ofte flerfarvede raderinger trykte han i egen presse, som regel kun i ganske få eksemplarer. Til at begynde med kunne han i enkelte raderinger med figurer fra mytologien, fx Thøkk, Balder, Fafner og Fasolt, minde en del om Louis Moe, men efterhånden søgte han motiver inden for sin fødeøs karakteristiske arkitektur eller gengav dens landskaber eller planteverden. Han var noget af en botaniker og kendte nøje alle planter og blomster og gengav dem med en karakteristisk form, samtidig med at hans stil, påvirket af japansk og kinesisk kunst, var stærkt dekorativt betonet (fx raderingerne Vildvin. Pæregren, Primula). Hans format er som oftest lille og hans streg og farve af en egen følsomhed og lyrisk skønhed. Undertiden nærmer han sig det rent naivistiske i sin tegning, som fx i raderingen af Gudhjem med de legetøjsagtige huse, eller viser en poetisk barnlig fantasi, som i farveraderingen Fugleslottet hvor forgrunden er fyldt med alle slags blomster og græsser. K. var 1899–1900 knyttet til Bing & Grøndahl, 1904–07 til Den kgl. Porcelainsfabrik og virkede 1912–13 som tegner ved Kunstindustrimuseet. Herhjemme er han repræsenteret i kobberstiksamlingen, i Kunstindustrimuseet og på Fr.borg samt i Bornholms museum, i udlandet på Nationalmuseet i Stockholm, det nye kunstmuseum i Prag og British Museum i London.

Familie

Forældre: lærer Florian Valdemar Eduard K. (1839–1910) og Vilhelmine Emilie Gehl (1842–1925). Gift 15.7.1904 i Måløv med Engeline (Inge) Jensen, født 13.11.1875 i Knudsker sg., død 27.12.1961 i Rønne, d. af gårdejer Christen J. (1823–88) og Christine Engell (1826–1904). – Far til Mogens Engell K.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Slægtstavlesaml., 1931 107. Ugens tilskuer III, 1912–13 255f. G. Nygaard i Ekstrabl. 28.11.1921. Kat. for udstill. på Bornholms museum, 1960.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig