Aage Bentzen, 13.12.1894-4.6.1953, teolog. Aage Bentzen blev student 1913 fra Frederiksberg gymnasium og cand.teol. 1919. I sin studentertid havde han 1918 fået accessit for en teologisk prisopgave. 1921–23 foretog han studierejser til Tyskland og England, blev efter en konkurrence docent i Det gamle Testamente ved Københavns universitet 1923 og udnævntes til professor J.C. Jacobsens efterfølger i faget 1929. Efteråret 1924 studerede han i Palæstina som medlem af Deutsches evangelisches Institut für Altertumswissenschaft des heiligen Landes.

Af hans omfangsrige produktion skal fremhæves Den israelitiske Sabbats Oprindelse og Historie indtil Jerusalems Erobring Aar 70 e. Kr. (fra konkurrencen om docenturet), Jahves Gæst, Studier i israelitisk Salmedigtning,1926, Die josianische Reform und ihre Voraussetzungen, 1926, Jahves Tjener,1928, Israels Historie, 1930, Studier over det zadokidiske Præsteskabs Historie (Univ. progr. nov. 1931), Forelæsninger over Indledning til de gammeltestamentlige Salmer,1932, Omkring Bibelhistorien. Seks Foredrag, 1933, Anti-Kaper, 1933, Daniel 1937, (i Handbuch zum Alten Testament, udg. af O. Eissfeldt), Finder vi Kristus i det Gamle Testamente?, 1938, Danielsbogens Aktualitet,1938, Fortolkning til de gammeltestamentlige Salmer,1939, Indledning til det Gamle Testamente, 1941 (engelsk udg. 1948), Prædikerens Bog,1942, Hverdagsliv og Gudstjeneste. Gammeltestamentlig Arkæologi,1943 (i Haandbog i Kristendomskundskab, II), Helgen eller Højforræder 1943, Jesaja I-II 1943–44, Det sakrale Kongedømme (Univ. festskr. nov. 1945), Messias-Moses redivivus-Menschensohn, 1948 (eng. udg. King and Messiah, 1955).

Alle Aage Bentzens arbejder viser indgående kendskab til hele den ældre litteratur, men han lagde hovedvægten på vurderingen af de nyere synspunkter inden for forskningen, og han veg aldrig tilbage fra at revidere sin opfattelse efter fornyet overvejelse. I spørgsmålet om kilderne til Mosebøgerne sluttede han sig nærmest til den Wellhausenske opfattelse som også hans lærere Frants Buhl og J.C. Jacobsen var tilhængere af. Hans arbejder vedrørende salmerne viser ham derimod som elev af den yngre religionshistoriske skole; her mærker man betydelig påvirkning fra S. Mowinckel og Johannes Pedersen. På andre felter udformede han sin egen opfattelse; det gælder det vigtige spørgsmål om Josijas reform, der efter Aage Bentzen udgik fra landpræsterne.

I en årrække underviste Aage Bentzen i religion på Vestre borgerdydskole, Metropolitanskolen og Blågårds seminarium og udgav flere lærebøger i religion til skolebrug.

Han udnævntes til dr.teol. h.c. ved universitetet i Basel 1950 og til æresmedlem af British Society for Old Testament Study 1953, var endvidere præsident for International Organization of Old Testament Scholars fra 1950 til sin død 1953 kort før kongressen i København.

Familie

Aage Bentzen blev født i Ordrup, død på kommunehospitalet i København, begravet samme sted (Garn.). Forældre: trafikassistent i Charlottenlund, senere stationsforstander på Frederiksberg Gotfred Bentzen (1867–1937) og Thora Amalie Ludvig (1862–1940). Gift 29.5.1923 i København (Simeons) med Edit Augusta Smith, født 11.7.1897 i København, død 14.1.1976 i Hillerød, datter af ingeniør Jens Peter Martin Henrik Smith (1866–1948) og Emilie Augusta Leisner (1869–1938).

Udnævnelser

R. 1939. DM. 1948.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Studenterne 1913, 1938 222f. Festskrift udgivet af Københavns universitet november 1953 157–64. Suppl. to vetus testamentum I, congress vol., 1953 VII-XV. Privatarkiv i Rigsarkivet. Levnedsberetning i ordenskapitlet. K.E. Bugge i Årbog for dansk skolehistorie, 1968 97-126.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig