Skuldelevskibene
Skuldelevskibene er udstillet i Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Foto: 2007.
Skuldelevskibene
Af /Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Efter udgravningen af Skuldelevskibene i 1962 blev de konserveret og siden genopstillet i Vikingeskibshallen. I forgrunden ses det lille lastskib Skuldelev 3, der er det bedst bevarede af de fem skibsfund. Det menes bygget i Danmark ca. 1040 med henblik på kystnær fragtsejlads. I baggrunden tv. anes Skuldelev 1, der er et stort, havgående lastskib bygget i det vestlige Norge ca. 1030. Skuldelev 1 var velegnet til sejlads i Østersøen og Nordsøen samt på Nordatlanten.

.

Skuldelevskibene er fem skibsfund fra den sene vikingetid fundet i Roskilde Fjord nær landsbyen Skuldelev. Skibene blev bygget i perioden 1030-1050 e.v.t. og var i brug i 20-30 år, inden de som gamle og nedslidte skibe blev genanvendt til at spærre Peberrenden, der var den mest direkte sejlrende mod Roskilde.

I 1957-1959 blev skibene undersøgt af dykkere, som en af de allerførste marinarkæologiske undersøgelser i Danmark. Efter de indledende undersøiske undersøgelser blev fundområdet indrammet og pumpet frit for vand. Herefter blev skibene under stor mediebevågenhed udgravet og bjærget i 1962.

Under udgravningen var det vanskeligt at bestemme, hvor mange skibe der var fundet. Det første bud gik på seks. Men efter at alle skibsdele var blotlagt, blev det tydeligt, at Skuldelev 2 og 4 var resterne af det samme skib. De fem skibe blev efterfølgende nummereret som Skuldelev 1, 2, 3, 5 og 6.

Skibenes byggested og dimensioner

Skibene Skuldelev 1 og 6 er bygget i Vestnorge. Det første som et 16 langt og 4,8 m bredt havgående lastskib med en lasteevne på mere end 20 tons. Det andet som et 11,2 m langt og 2,2 m bredt mindre skib, anvendt til fiskeri, havjagt eller transport af mennesker og varer. Begge skibe er fortrinsvis bygget af fyrretræ.

Skuldelev 2 er hele 30 m langt og kun 3,7 m bredt. Det lange og smalle skib – et såkaldt langskib – er bygget til hurtig transport af et større mandskab på mellem 60 og 70 personer. Langskibene kunne både fremdrives for årer og sejl og blev i vikingetiden og den tidlig middelalder anvendt til krigsførelse. Skuldelev 2 er fortrinsvis bygget af egetræ, og skibets byggested er blevet bestemt til området omkring Dublin i Irland.

Skuldelev 2 er optaget i Kulturkanon i kategorien design og kunsthåndværk.

De sidste to skibsfund, Skuldelev 3 og 5, er begge bygget i Danmark, fortrinsvis af egetræ. Skuldelev 3 er et mindre lastskib, 14 m langt og 3,3 m bredt og med en lasteevne på næsten 5 tons, mens Skuldelev 5 er et 17,3 m langt og 2,5 m bredt langskib med en besætning på 26-30 personer.

Rekonstruktioner af Skuldelevskibene

Skuldelevskibene er udstillet i Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Der er bygget rekonstruktioner af alle fem skibsfund.

Særligt kendt er Skuldelev 2-rekonstruktionen, Havhingsten fra Glendalough, der i 2007 foretog et togt fra Roskilde, nord om Skotland og til Dublin, hvor det oprindelige skib blev bygget. Efter at være udstillet på Dublins Nationalmuseum blev skibet sejlet fra Dublin, syd om England og hjem til Roskilde.

Læs mere i Den Store Danske

Læs mere i Trap Danmark

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig