Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Aarhus Havn

Oprindelig forfatter AnL-A Seneste forfatter FiSoe

Aarhus Havn med et utal af containere.

Aarhus Havn med et utal af containere.

Aarhus Havn, Danmarks næststørste havn og største containerhavn; 46,5 ha containerareal med 1,3 km containerkaj, i alt 227 ha med 13 km kaj. Aarhus Havn, der er kommunal selvstyrehavn, anløbes årlig af ca. 6600 skibe og har en godsomsætning på ca. 9,5 mio. tons (2011). Containerruter og fragtfærger omsætter mere end halvdelen, mens resten fordeler sig på transport af foderstoffer, kul, vegetabilske og mineralske olieprodukter samt vindmølleprojekter. Havnen er samtidig en betydelig færgehavn med forbindelser til Sjælland (Kalundborg og Odden). Desuden ankommer i alt ca. 30.000 krydstogtspassagerer årlig.

Havnebassinet har en vanddybde på op til 14 m. I Nordhavnen på Pier 4 og 3 ligger Containerterminal Nord, Færgeterminalen, Fiskeri- og Lystbådehavnen samt Træskibshavnen. Hurtigfærger til Sjællands Odde og kombifærger til Kalundborg afgår fra Færgeterminalen ved Pier 3. I sommersæsonen ligger krydstogtsskibe ved Pier 2. Inderhavnen består af Pier 1, Mellemarmen og Kornpier. Den centrale del af havnen udgøres af en olie- og benzinhavn, hvor der håndteres olieprodukter, cement, molasse o.a. I Østhavnen håndteres stykgods, og i Multiterminalen losses og lastes bl.a. foderstoffer.

Aarhus Havn set fra Risskov.

Aarhus Havn set fra Risskov.

Bortset fra færgetrafikken til Sjælland flyttes havneaktiviteterne på Pier 3 og 4 i 2007 til den nye containerterminal i Østhavnen, og den bynære del af havnen (Pier 1-4) overgår til Aarhus Kommune.

Annonce

Havnen er et vigtigt knudepunkt, hub, for omladning af gods til og fra hele Østersøregionen, og den indgår i EUs overordnede transportnetværk. Oversøiske containerskibe anløber for at losse og laste gods, der transporteres til og fra Aarhus med feeder-containerskibe fra lande ved Østersøen.

På havneområderne ligger ca. 150 private virksomheder beskæftiget med shipping, handel, transport og pakhusforretning. Dertil kommer en del større fabriksanlæg, bl.a. AarhusKarlshamn (tidl. Aarhus Olie), Scanola, The Solae Company, Dansk Landbrugs Grovvareselskab (DLG) og Aarhus Egnens Andel.

En stor havneudvidelse blev påbegyndt i 1998 ud for Østhavnen. Containerterminal Øst med bl.a. Maersk Lines linjetrafik til Fjernøsten blev således taget i brug i 2001. En større udvidelse af terminalen blev igangsat i 2005 til erstatning for de havnearealer, havnen mister. Ifølge Aarhus Kommunes lokalplan fra 2003 skal en del af havnearealerne på strækningen fra Tangkrogen i syd til Risskov i nord i fremtiden omdannes til byformål.

Historie

Aarhus havn opstod i åmundingen, hvor skibene lå fra mundingen til vadestedet Immervad. Den ældste Mindebro fra ca. 1634 delte åhavnen, og den yderste del, Mindet, fik pakhus, told- og vejerbod i 1670. Det første egentlige havnebassin blev anlagt i 1840'erne med bygning af Søndre mole (nuv. Mellemarmen) og Midtermolen (Pier 2). Bassin 2 blev skabt i 1880'erne efter opførelse af Nordre mole; denne og Midtermolen blev senere erstattet af Pier 2.

Sydhavnen blev etableret fra starten af 1900-t. med Østre mole, Slippen og bassin 3, og senere udvidet med Kornpier og Mellemarmen. Fiskeri- og Lystbådehavnen blev bygget 1930-33, mens Oliehavnen blev færdigbygget lige før 2. Verdenskrigs udbrud. En betydelig omlægning og udvidelse fandt sted midt i 1900-t.; her etableredes Aarhus Flydedok yderst på Mellemarmen (nedlagt 1999), DSBs havnestation for færger til Kalundborg og Samsø (nedlagt 1997), færgelejer til DFDS' rutebåde til København, der blev indstillet indstillet 1970, samt til Halmstadfærgerne (1960-66) og Oslofærgerne (1961-68) ved Pier 3 i inderhavnen. Det tidligere værftsområde i sydhavnen indeholder i dag reparationsværft og en tungløftterminal, som bl.a. håndterer den stigende vindmølleeksport.

Nordhavnens Pier 4 med Containerterminal Nord blev taget i brug i 1974 og er flere gange udbygget i takt med den stærkt voksende containeromsætning.

I 1975 indledtes anlæggelsen af Østhavnen med tankskibskajen, kulterminalen og multiterminalen; kulterminalen blev 1994 omlagt til bulkterminal især for DLG's grovvarevirksomhed. Multiterminalen med 13,5 meters vanddybde benyttes især til store bulkskibe, til losning og lastning af stykgods og til projektafskibninger af fx nøglefærdige fabrikker og hele vindmølleparker.

I 1991 åbnede en rute med hurtigfærger mellem Aarhus og Kalundborg, som i 1999 blev udvidet til også at anløbe Sjællands Odde. I 2002 flyttede Molslinjens passager- og fragtfærger fra Inderhavnen til en nybygget færgeterminal på Pier 3.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Anne-Lise Lykke-Andersen: Aarhus Havn i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 13. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=185503