I 1854 indførte Storbritannien et målesystem med registerton (a 100 eng. kubikfod) som rumfangsenhed. Systemet blev indført i Danmark i 1867. Fra 1930'erne forsøgte søfartsnationerne at få ensartethed i målemetoderne, hvilket dog først lykkedes i 1954.
Et nyt regelsæt indførtes i 1969, da man forlod registerton som måleenhed, og det blev sat i kraft i 1982, idet eksisterende skibe dog kunne bibeholde de gamle tonnagemål indtil 1994.
I de nye regler bibeholdt man stadigt to mål for skibes størrelse, bruttotonnage (BT) og nettotonnage (NT). For bruttotonnage anvendes ofte den engelske betegnelse gross tonnage (GT).
BT beregnes med en foreskrevet formel ud fra rumfanget af alle lukkede rum i skibet, NT med en mere kompliceret formel ud fra rumfanget af lastrum og tanke og antallet af passagerer. BT og NT fremstår som ubenævnte tal. Målene ligger til grund for opkrævning af mange afgifter, for tekniske krav til skibene og for besætningens størrelse og uddannelse. Der gælder dog fortsat særlige måleregler for skibe, der sejler gennem særlige kanaler, såsom Suezkanalen og Panamakanalen.
I Danmark hørte den lovbefalede måling af skibe og udstedelse af målebreve og certifikater under Statens Skibstilsyn indtil oprettelsen i 1988 af Søfartsstyrelsen. Styrelsen har nu lagt den praktiske måling af skibene ud til skibsmålere og står kun for registreringen af målingerne i sin databaser.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.