Bulkcarrier, massegodsskib beregnet til at transportere ladninger i løs/uemballeret form, fx korn, kul eller malm. En bulkcarrier har normalt store lastluger, som muliggør hurtig lastning og losning udført med havnebaserede kraner, transportbånd e.l., da skibet i reglen er uden egne laste-/lossemidler. Lastrummene er ofte udformet selvtrimmende med tanke ved bund og top, og mange bygges med kombination af lastrum og tanke, så de efter mulighederne på fragtmarkedet kan sejle med flydende eller fast massegods eller i ballast og have stabilitetsforhold og påvirkninger på skibsskroget inden for sikre grænser. En særlig skibstype, som kan sejle både som bulkcarrier og som tankskib, kaldes OBO-carrier (eng. oil-bulk-ore).

Faktaboks

Etymologi
Ordet bulkcarrier kommer af engelsk bulk 'masse, løst gods', lånt fra nordisk, og carrier 'lastskib'.

Bulkfart. Bulkskibene udgør ca. 35 % af verdensflåden målt i BRT (2009). Selvom bulkfarten omfatter både mindre skibe og enkelte skibe på op til omkring 400.000 DWT, domineres dette fragtmarked af bulkcarriers fra 20.000-80.000 DWT.

Bulkfarten omfatter bl.a. transport med korn fra USA til Asien, med malm fra Brasilien til Europa og Kina, med kul og mineraler fra Sydafrika til Europa samt med kul og malm fra Australien til Japan, Sydkorea og Taiwan.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig