De primære styreflader omfatter højderor, krængeror og sideror. Højderoret er hængslet på haleplanet og anvendes til at styre flyet omkring dets tværakse (eng. Pitch), dvs. til ændring af flyets flyvehøjde, alternativt er det udformet som en "all flying tail", dvs. vandret stabilizer og højderor, samt trim bevæges som en enhed.
Krængeroret, der er anbragt på bagkanten af hver ydervinge, styrer flyet omkring længdeaksen (eng. Roll) ved at krænge flyet. På deltavingede fly har man særlige rorsammenkoblinger, således at hele bagkanten på deltavingen kan bøje både opad og nedad, f. eks når flaps går nedad sænkes begge balanceklapper også, dog i mindre grad, samtidig med at de også kan fungere normalt som beskrevet ovenfor.
Endelig bruger man på mange fly (spec. jagerfly) forvinge eller næsevinge. På bagkanten af halefinnen sidder sideroret, der styrer flyet omkring højaksen (eng. Yaw). For at lave et "rent" (koordineret) drej skal der både bruges tilstrækkelig gas, krængeror, højderor og sideror, da der ved drejning med en bestemt radius og krængning kun er én hastighed, der giver et korrekt drej.
Vælges der en bestemt hastighed og radius, er der kun én bestemt krængning, som giver et korrekt drej; krænges der for lidt, kurer flyet udad i drejet, krænges der for meget, kurer flyet indad i drejet. Ved langsom flyvning giver krængning en mærkbar luftmodstandsforøgelse på den yderste vingetip i drejet, der får flyets næse til at pege ud af drejet; der kompenseres herfor ved at give sideror til den side, som flyet drejer til. Det simple turn-and-bank instrument angiver med en stålkugle eller en luftboble i et buet glasrør om drejet er "rent".
De sekundære styreflader omfatter trimklapper, flaps, slats, slots, servoklapper, spoilers og luftbremser. Trimklapperne er monteret på bagkanten af rorene. De kan holde rorene i en ønsket stilling, så piloten ikke trættes af at skulle udøve et stadigt tryk på styregrejerne. De opdriftsforøgende flaps er anbragt på bagkanten af vingen; de anvendes ved langsom flyvning, specielt under start og landing.
Slats sidder på forkanten af vingen og åbner for slots (sprækker) der tillader luften en genvej, for at forhindre stall ved store indfaldsvinkler. Servoklapperne er som trimklapperne anbragt på bagkanten af rorene; de bevæges automatisk modsat rorudslaget og gør det derved lettere for piloten at bevæge rorene.
Spoilers er opdriftsformindskende klapper anbragt midt på oversiden af vingen. De er specielt egnede til at få flyet til at tabe højde uden at flyvehastigheden forøges. Spoilers bruges f.eks. også på trafikfly, hvor de sættes ud lige så snart flyet har sat hjulene på landingsbanen for at ødelægge opdriften, så flyet bliver på jorden, samtidigt med at bremserne aktiveres. Luftbremserne har samme funktion, men de kan i stedet være anbragt på kroppen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.