Comet, verdens første jettrafikfly, bygget af britiske De Havilland Aircraft Co., Hatfield. Prototypen (G-ALVG) fløj første gang 27.7.1949. Flyet havde fire jetmotorer (Ghost 50), og den største version havde plads til mellem 72 og 101 passagerer. Den første udgave havde dog kun plads til 36 passagerer.

Cometen foretog den første kommercielle, jetdrevne trafikflyvning med passagerer 2.5.1952. Den nedsatte rejsetiderne drastisk, fx blev flyvetiden Tokyo-London reduceret fra 86 til 36 timer. Der blev givet mange ordrer på Cometen, men i 1953-54 skete der flere nedstyrtninger, hvilket medførte flyveforbud. Undersøgelser viste, at ulykkerne skyldtes træthedsbrud i trykkabinens struktur.

Opklaringsarbejdet satte programmet langt tilbage, og i mellemtiden overtog bl.a. Boeing 707 markedet for jettrafikfly. Da de strukturelle problemer var løst, producerede man varianter af flyet både til civilt og militært brug.

Navnet Comet blev i øvrigt anvendt af De Havilland så tidligt som i 1934 til tre væddeløbsfly, som blev bygget til britiske deltagere i kapflyvningen Mildenhall (England) – Melbourne. Et af disse, G-ACSS, vandt kapløbet med en flyvetid på under tre døgn, og typens konstruktionsmetode dannede sammen med DH 91 Albatross-trafikflyet senere grundlag for udviklingen til det berømte Mosquitofly under 2. Verdenskrig.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig