Der er en række enkeltfordele og tilsvarende ulemper ved anlæggelse af et letbanesystem, og det er svært at afgøre, om etablering af letbaner overordnet er en fordel eller en ulempe.
Da letbanen kører i et fast tracé, er der naturligvis en begrænset fleksibilitet i forhold til busdrift. Dette ses især ved nedbrud, hvor et nedbrud på et centralt sted kan lamme hele driften, ligesom det ses ved jernbanedrift. Til gengæld er rettidigheden meget høj, når letbanen er i normal drift, da den kører uafhængigt af myldretid og biltrafik.
Letbanen er drevet af elektricitet, leveret enten af køreledninger (luftledninger) eller en strømskinne. Dette bevirker, at der ikke spredes forurening som ved brug af busser med forbrændingsmotorer. Der er en væsentligt lavere friktion og rullemodstand ved skinnehjul mod skinne, hvilket også bevirker, at der bruges væsentligt mindre energi på at skabe fremdrift i letbanetoget.
Letbanen har en hurtigere acceleration end busser, ligesom den kan bremse senere; og ved kodning af lyssignaler kan der opnås grøn bølge, hvorved transporttiden kan gøres væsentligt kortere, end når den samme rute køres med bus.
Især ved ibrugtagelse af et nyt letbaneanlæg kan der ses en stigning i trafikuheld og ulykker omkring letbanen, da vejforløb ændres radikalt, ligesom det nye vejforløb kan være forvirrende for bilisterne. Det har især været tydeligt ved Aarhus Letbane, hvor der i de første par år var særdeles mange uheld i et komplekst lyskryds omkring Dokk1, indtil lyskrydset blev bygget om.
Isoleret set kan letbaner give et samfundsøkonomisk underskud, især på grund af de store etableringsomkostninger. En række undersøgelser har vist, at en letbane skal samordnes med den øvrige byudvikling, før den kan give en samfundsøkonomisk merværdi.
På grund af støjgener vil etablering af en letbane ofte medvirke til en svagt faldende boligpris i umiddelbar nærhed af tracéet. Til gengæld vil en letbane generelt medføre en øget boligværdi i nærområdet, især ved stationerne.
Samlet set har letbaner en væsentligt grønnere profil end bustransport.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.