Sporvidde, afstanden imellem kørekanterne på skinnerne i et jernbanespor. Da en skinnes kørekant ikke er veldefineret pga. hjørnets afrunding, måles sporvidden 14 mm under skinnetop. Den mest udbredte sporvidde er 1435 mm, som benævnes normalsporvidden. I forhold hertil er der smalspor og bredspor, afhængigt af om sporvidden er mindre eller større end normalt.

Oprindelsen til normalsporvidden er usikker og genstand for mange hypoteser; bl.a. henvises til romerske stridsvogne, diligencer og engelske minebaner. Engelske minebaner valgte noget, der lignede normalsporvidden, og de første spor, der anlagdes af George Stephenson, fik sporvidden 4′8″ (4 feet 8 inches), som allerede var benyttet ved kulbaner omkring Newcastle-on-Tyne. Praktisk erfaring viste hurtigt, at der med det benyttede materiel var behov for større spillerum mellem hjul og skinne, hvorfor der tilføjedes 1/2″. Sporvidden 4′81/2″ blev udbredt og udviklede sig siden til at blive normalsporvidden.

De fire mest udbredte sporvidder dækker ca. 90% af verdens jernbaner. Det er russisk bredspor (1520-24 mm, 10-12%), normalspor (1435 mm, 60-65%), Kapspor (1067 mm, 8-9%) og meterspor (1000 mm, 8-9%).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig