Hybridbus, bustype med flere driftsformer, der kan arbejde samtidig i modsætning til en duobus. Den typiske hybridbus er toakslet, og dens bremseenergi opsamles i trykbeholdere og anvendes igen ved igangsætning. Dieselmotoren forbliver således i tomgang under den mere forurenende acceleration. Først når trykbeholderen er tømt, normalt ved 25-30 km/h, kobles motoren igen til. Hovedstadsområdets Trafikselskab havde i 1984-91 som forsøg ti hybridbusser i drift. Forsøget forløb tilfredsstillende, idet energi- og emissionsbesparelsen var ca. 25%; ved stoppesteder måltes en reduktion i udstødningsgasser på knap 45%. På grund af en merpris på ca. 100000-150000 kr. pr. bus samt fabrikkernes uvilje mod en seriefabrikation af det tekniske udstyr har der ikke siden kørt hybridbusser i Danmark.

Opsamling af bussers bremseenergi kan også ske i et svinghjul, som accelereres under opbremsning. Den lagrede kinetiske energi kan derefter overføres til drivhjulene ved igangsætning. Elektrisk drevne trolleybusser kan ved opbremsning generere elektricitet, som sendes retur på ledningsnettet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig